Vanliga frågor lundastudenter får på mässor

Hej allihopa! Hoppas ni har det bra i vår/vinterrusket.

Jag har precis landat tillbaka i Lund efter att ha varit lite längre upp i landet på mässor! Jag tänkte ta tillfället i akt att skriva upp en liten Q&A inspirerat från mässorna. Framförallt är det fyra vanliga frågor jag ALLTID får!

1. Är det svårt att komma in i Lund?
  2. Är det svårt att få boende?
  3. Är alla som pluggar i Lund skåningar?
  4. Hur är studentlivet?

1) Svaret på första frågan varierar ju självklart. Det beror på vilket program som studenten riktar sig in på! Eftersom Lund ofta rankas väldigt högt på listor samt är ett stort universitet blir det ofta en förutfattad mening om att det är supersvårt att komma in. Mitt tips är att kolla antagningsstatistik och jämför med dina meritpoäng. Kolla på flera olika terminer så kommer ni se att det varierar!

2) Det finns många olika sätt att hitta boende på i Lund. Något jag ALLTID säger är att “jag känner inte en enda som inte har boende”. Folk kan bo i Malmö, Helsingborg eller i småstäder runt Lund eftersom det finns riktigt bra pendlingsmöjlighet i Skåne. Utöver detta, kolla facebook! Blocket! Eftersom vi har väääldigt många möjligheter till utbyten runt om i världen och det är många som tar dessa chanser varje termin. De brukar då hyra ut sina boenden denna termin och detta är ju en superbra möjlighet för er att komma ner i Lund, bo här en termin och söka lite mer stabilt boende kanske! Finns även mer tips ni kan läsa om här.

3) Alla som pluggar här är inte från Skåne, nej. Jag till exempel är från Stockholm och jag har vänner från Kalmar, Västervik, Lund, Stockholm, Höör, Göteborg, Sundsvall, Sölvesborg, Norge och Italien. Alltså är det folk från all over the place och det är verkligen roligt med alla utbytesstudenter! Du behöver inte känna att du kommer sticka ut för det finns alltid någon från samma.

4) Denna fråga är alltid svår att besvara! Studentlivet i Lund blir verkligen vad du gör det till. Om du är en person som vill hitta på saker varenda dag och festa, finns det fester och möjligheter för detta, verkligen. Om du istället är en person som vill gå på syklubbar, kanske bokklubbar osv finns detta också. Infogar här en video om olika engagemang du kan ha!

Hoppas detta hjälper er!

Här är en bild från mässan i Luleå!
Här är en bild från Trollhättan!
Såhär kan en mässa se ut!
Också en bild från en mässa!
februari 19, 2020