Välkommen till den bästa studentstaden!

Hallå i sommarvärmen!

Nu har äntligen antagningsbeskedet kommit och stort grattis till #förstahandsvalet!
Fick du inte det beskedet du hoppats på? Misströsta inte! Det andra antagningsbeskedet kommer nämligen den 2 augusti och då har ni chansen att komma in genom en reservplats. Så glöm nu inte att tacka ja till era platser och eventuella reservplatser senast den 27 juli! Det är superviktigt att ni tackar ja till er plats, annars riskerar ni att förlora den. Detta gör ni via antagning.se.
Glöm heller inte att många av våra utbildningar även har antagning till vårterminen. Till vårterminerna är oftast antagningskraven lite lägre då färre söker till våren jämfört med hösten. Anmälan för antagning till VT19 öppnar den 17 september!

Adam har gett er en exemplarisk guide på hur en hittar bostad i Lund så jag tänkte ge er lite tips kring vad som kan vara bra att tänka på inför terminsstarten.

Köp begagnad kurslitteratur
Du sparar några hundralappar genom att köpa begagnad kurslitteratur. Ett hett tips är att kolla på campusbokhandeln. De säljer begagnad litteratur. Genom campusbokhandeln kan du också sälja egna böcker som kanske ligger hemma från kurser du tidigare läst. Superbra sätt att tjäna ihop en liten slant för studentplånboken! Kolla även upp vilken kurslitteratur som ingår till första kursen i god tid. Det kan finnas säljgrupper på Facebook där personer som läst kurserna tidigare säljer sina böcker. Juristprogrammet har exempelvis en grupp som heter ’’Sälja/köpa kurslitteratur till terminerna på juristprogrammet i Lund’’.

Sök studiemedel
Glöm inte att söka studiemedel hos CSN. Processen är relativt smidig och görs enkelt via deras hemsida som ni hittar här

Håll koll på välkomstmail och uppropsdatum
Universitetet skickar alltid ut mail med nyttig information inför terminsstart. Det kan vara till exempel uppropsdatum, inlogg till lärosätenas olika kurssidor och hur en registrerar sig. Så håll koll på din inkorg och uppdatera dig kring vad som gäller för just dig.

Glöm nu inte att ställa er i bostadskön på AFB:s hemsida! Ni hittar den här.

Hoppas att ni njuter av sommarlovet till fullo för att ladda upp inför hösten! Jag själv har faktiskt redan hunnit med två veckors semester i Grekland och just nu är jag hemma i lilla Tranås för att hälsa på familj och vänner. Nedan kommer lite sommarbilder i vanlig ordning!

Ha det bäst så hörs vi igen till terminsstart!

/Dalia

Utsikten från hotellet i Kreta.
Hemma i Tranås.
juli 11, 2018