VALÅR! Hur tänker jag kring val?

rätt val

Jag ska vara helt ärlig, titeln är väldigt oärlig.

För jag tänkte inte snacka om det valet du tänkte på, det som händer i höst här i Sverige utan snarare om valen man gör varje dag. Varje dag gör vi massa små val, omedvetet och medvetet. Ibland är de naturliga och automatiska, som valet att borsta tänder varje morgon, och ibland är de jobbiga och krystade, som att välja vilken outfit man ska ha på sig. Utöver alla dessa små val, står vi ibland inför stora val som ibland också känns naturliga men väldigt ofta mycket svårare än de små valen. Exempel på sådana val är valet att flytta, att bilda en familj och det valet jag tänkte berätta lite om idag, valet att plugga.

Jag hoppade av den första universitetsutbildningen jag gick.

bildpåmatte
Hur jag än försökte fattade jag aldrig, vilket var tufft med tanke på att det var en stor del av utbildningen

Jag började läsa direkt efter gymnasiet, Civilingenjör Datateknik på LTH. Sen valde jag, ganska snabbt, att hoppa av igen. Inte för att utbildningen var dålig, för jag vet att den är väldigt bra, utan snarare för att det inte var rätt för mig. Här hade jag alltså gjort två val, det första att börja på utbildningen och sen ett andra val, att hoppa av. Jag ångrar inget av valen, utan snarare tvärtom, så är jag väldigt glad för de båda valen jag gjort. För när jag gjorde “fel” val lärde jag mig mer om mig själv än när jag gjorde “rätt” val. Nu läser jag något jag tycker väldigt mycket mer om och som jag känner passar bättre. Det var mycket lättare att göra “rätt” val och börja på en utbildning, än “fel” val att hoppa av utbildningen.

pblbild
Medan det här fastnade mycket snabbare och till och med var roligt

Så vad försöker jag få sagt med den här texten?

Jo, det jag försöker få fram är att man ska våga börja på en utbildning MEN sen ska man även våga omvärdera och ändra. Enligt mig visar det mer styrka att välja att hoppa av en utbildning, oavsett anledning, för man vågar erkänna att man gjort “fel” val. Det jag även vill få fram är att man ska våga börja på den utbildningen man har funderat på även om man känner att det kanske inte är 100% rätt. Min pappa har alltid sagt “ångra inte valen du gör, ångra de du inte gjorde” vilket må vara en förenkling av något väldigt komplext, men där finns nog lite sanning i det.

Men du vet att detta bara är mina åsikter, visst?

(Kanske ska bli motivationstalare?)

//Alexander, student

mars 14, 2022

En kommentar

1. Gabriele

Fin artikel, hoppas det kommer fler.

Kommentarsfältet är stängt.