Vågar du dig ut i universitetsvärlden?

gata i Lund

Hej! Hoppas ni alla har njutit av de varma sommardagarna som vi haft nu de senaste dagarna. Idag är en viktig dag. Idag är det sista dagen att svara på antagningsbeskedet. Är du redo för studier i höst? Blir det ett JA? Att påbörja mina universitetsstudier trots att jag var lite osäker på om jag hade sökt in till rätt utbildning, rätt stad eller om jag ens var redo för att börja plugga var det absolut bästa beslutet jag har tagit hittills. Trots att jag var så osäker så kastade jag mig in i en värld jag visste väldigt lite om, då jag hade pratat med väldigt få som hade någon universitetsutbildning i bagaget.

gatuvy

Mitt bästa tips är just att kasta sig ut i det okända och testa. Jag visste innerst inne att jag inte skulle bli klokare kring mina val av universitetsstudier av att jobba några månader/år eller åka på en lång resa, utan bestämde mig för att det bästa sättet att hitta rätt utbildning för mig skulle vara att testa mig fram. För det är faktiskt väldigt svårt att sätta sig in i en utbildning innan man själv faktiskt har testat.
gatuvy
Många hade rekommenderat Lund, för Lunds universitet har ju ”väldigt gott rykte” hade man ju hört. ”Men jag känner ju ingen i Lund” tänkte jag – men detta i sin tur gjorde att jag var extremt öppensinnad, och att jag nu har träffat vänner för livet här i guldgruvan Lund.

Student, Isabella

juli 26, 2019