Vad kan man göra på fritiden?

Tjena alla fantastiska läsare!

Jag hoppas att ni har det allra bäst och ni som har börjat plugga har haft en skönterminsstart (ni som inte pluggar, hoppas jag gärna överväger att börja plugga på Lunds universitet och att ni såklart också har det skönt och trevligt!

Vi får ofta frågan vad man kan hitta på i Lund när man inte pluggar, och jag tänkte ge er ett par exempel ifall att ni känner er lite nervösa eller nojiga över det!

1.) Studentjobb.
Det finns en rad olika studentjobb att syssla med utöver studierna. Från att jobba i butik, café, och en massa andra ställen, till att jobba hemifrån med en hobby du länge haft (sticka, spela musik, illustrera och skriva), ja det finns en massa jobb för studenter som vill ha något att göra när de inte pluggar och samtidigt kunna tjäna lite extra pengar utöver CSN. *OBS* Ett tips är att inte börja jobba första året, utan att du känner av studentlivet och takten på dina studier innan du lägger till en extra syssla eller sak i din kalender.

2.) Gå med i något som du brinner för – klicka på länken för att läsa mer:

I Lund finns det alltid någon organisation som kan locka ditt intresse, allt från att sända radio till att vara med i debattlag eller spexa loss på scen. Och det bästa är att om det inte finns något för dig (vilket är högst osannolikt med tanke på alla möjligheter vi erbjuder), så kan du skapa det själv och få andra att gå med! Kul!

3.) Bara njuta!
För alla introverter och folk som verkligen inte känner sig beredda att göra allt det här sociala, så kan jag försäkra er att det går att ha ett studentliv och en studentupplevelse om man inte går på nationer, går till klubbar eller är särskild social. Studentlivet är en individuell upplevelse, och det är ingenting som någon kan bestämma åt dig utan är vad du gör det till. Så vill du hellre stanna hemma och läsa en bok eller kolla klart en hel serie under en kväll efter en hel dags pluggande, ja då är det lika skönt det också!

Så, det där var lite tips för alla er som undrar om vad man kan hitta på efter att kurslitteraturen läggs åt sidan. Om ni själva har lite tips som ni tycker att andra behöver få reda på så tveka inte på att dela med er av dem i kommentarerna och berätta om din favorit fritidsaktivitet!

Ha det gött!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi