Vad jag saknar mest med Lund

Hej!

Titeln är kanske lite missvisande, för efter en månad i Italien saknar jag faktiskt inte Sverige jättemycket. Dock finns ju en del saker man tar för givet som student i Lund som kanske inte är självklart som student i Bologna. Det här inlägget kommer handla om detta.

1. Lyxproblemen. Föreläsningssalarna i Lund har väldigt sköna stolar! Möjligheten att enkelt se ditt schema på mobilen när du studerar i Lund är så bekvämt! Cykelbanor är också en sån där sak som man kan sakna lite 🙂

2. Framförhållningen som krävs av dig i Sverige. Det är faktiskt ganska skönt att göra sin anmälan till universitetet terminen innan man börjar studera den kursen eller det programmet man vill läsa. Här i Bologna är kurserna för utbytesstudenter helt öppna så vi registrerade oss på kurserna först när vi kom ner. Det betyder också att man måste vara otroligt flexibel för alla kurserna man spanade in i våras när man sökte utbytet gick inte längre denna termin. Då fick vi helt enkelt hitta nya. Det löser sig alltid men det är skönt att ha sina garantier på vad man ska studera på förhand.

3. Falafel > Pizza. Tro mig, jag älskar pizza men jag saknar faktiskt falafeln i Lund.

Å andra sidan, gräset är också väldigt grönt här nere. Nedan listar jag ett par saker som är bättre i Bologna än i Lund:

• Vädret

• Maten

• Kaffet

• Fotbollen

Det ljuva livet helt enkelt.

En hemmasupporter på arenan Dall’ara i Bologna

oktober 4, 2018