Vad händer när man får underkänt?

Hej alla läsare!

Bild på kille

Tänkte först presentera mig själv, mitt namn är Ismar och jag läser fortsättningskursen i Historia för tillfället. Jag har en kandidat i Mänskliga rättigheter som jag läste klart till nu i början av denna termin. Det som fick mig till att vilja läsa Historia handlar lite om det som jag vill ta upp idag, nämligen vad man ska göra om man blir underkänd.

Att få underkänt för första gången är inte hela världen!

Jag valde att läsa Historia medan jag skrev om min kandidatuppsats inom Mänskliga rättigheter. Att läsa ett annat ämne kan också vara bra för att det får en att inte tappa motivationen för ens studier eller känna sig pluggtrött, eller så var det iallafall för mig. Fast att få underkänt kan kännas väldigt tradigt och jobbigt, särskilt om man inte har upplevt tidigare. Så kände jag – under alla år genom grundskolan, gymnasiet och mina första år på universitetet hade jag aldrig fått underkänt. Det kom därför som en chock att få det under mitt sista år. Det som jag lärde mig är att det inte är hela världen och att allting löser sig. De flesta som pluggar på universitetet är motiverade individer som verkligen vill syssla med det som de läser och är därför extremt hängivna till att ge 110% alltid. Att därför få underkänt kan kännas tufft, men det är viktigt att komma ihåg att det finns en anledning till att man får det.

Motivation för förbättring!

Universitetet är en helt annan plats än gymnasiet och därför tillkommer mer ansvar. Du kommer att få upptäcka så mycket mer om dig själv och vittna om att du klarar av mer än du tror. Om en lärare ger en underkänt är det viktigt att komma ihåg att läraren underkänner inte dig som individ, utan visar för dig att du har mer att ge. Under den förra terminen skrev jag ett bättre verk än mitt ursprungliga, lyckades plugga något intressant under tiden som jag väntar på min master, träffade massa nya människor, och lyckades skaffa ett häftig jobb!

Kom ihåg, att bara för att du har fått eller kan få underkänt så handlar det främst om att du har mer att ge, inte att du har presterat dåligt. Om du pluggar på ett universitet eller högskola så är det en bedrift i sig, som många inte orkar eller vågar göra. Nu handlar det om att ta fram det allra bästa ur en så att man är förbered på livet efter studierna.

Om du dock känner dig orättvist behandlad eller att du inte fick fram din poäng, så tala med din lärare så kommer allting bli tydligare och du kommer garanterat få den hjälp och motivation för att kämpa vidare!

Hoppas att detta hjälper, och får ni några frågor så tveka inte för att ställa dem!

Ha det bäst!
/Ismar