Vad gör studenter på sommaren?

Just nu kan sommaren kännas långt borta men för oss studenter är det hög tid att börja fundera på vad man vill göra under sommaren. Det flesta utbildningar har som bekant uppehåll under sommaren, som student betyder det att man normalt inte heller får något CSN under sommaruppehållet. Dessutom har man därför sällan någon fast sysselsättning via universitetet under dessa månader. Som student måste man alltså hitta både ett sätt att tjäna pengar och sysselsätta sig under sommaren.

Jag skulle säga att de flesta studenterna sommarjobbar, men det finns såklart andra alternativ beroende på ens förutsättningar. Man kan exempelvis välja att försöka spara under terminerna och leva på sparpengar under sommaren, kanske samtidigt som man åtar sig något projekt. Detta gör vissa och ibland kan det funka riktigt bra, speciellt med tanke på att vissa studentbostäder är hyresfria under sommaren eller delar av den. Det är alltså inte säkert att man behöver spara speciellt mycket pengar under terminerna för att ha råd att överleva sommarmånaderna!

Det finns också de som väljer att resa under sommaren, oftast är detta i kombination med att man jobbar en del av sommaren, jobbar utomlands eller har sparat ihop pengar under terminerna. Många väljer att tågluffa då det ibland finns förmånliga tågbiljetter eller tågkort för studenter. Vissa åker också hem till eventuella hemorter under sommaren för att hälsa på familj eller för att de har enklare att skaffa sommarjobb där.

Det för oss in på ett av de vanligare alternativen, det vill säga att sommarjobba. Det kan dock vara lättare sagt än gjort då arbetsmarknaden ser ut som den gör. Det är dock ett bra sätt att boosta sin ekonomi inför terminerna vilket kan göra vardagen, och där med också studierna, både enklare och roligare.

Ett alternativ är också sommarkurser! Lunds universitet erbjuder diverse olika sommarkurser inom flera olika ämnen och praktiker. Tyvärr är anmälan nu stängd, men det är nått att ha i åtanke till nästa år! Man kan också alltid kolla om kursen man är intresserad av är öppen för sen anmälan på antagning.se. Att läsa sommarkurser är ett jättebra alternativ till sysselsättning om man exempelvis inte lyckas få sommarjobb, många kurser är dessutom CSN-berättigade. Om man läser fristående kurser, och ibland även inom ett program, kan man dessutom ofta inkludera sommarkurserna i sin examen.

Förra sommaren läste jag själv sommarkurser som jag sedan inkluderade i min examen. Men jag hann också med massa annat kul som att hälsa på hemma, resa till Nice i Frankrike, åka ut till havet och massa annat!

I väntan på sommaren önskar jag er en härlig vår!

Smilla

En vacker gata i Nice från förra sommaren
april 16, 2024

Write a comment