Vad gör en strategisk kommunikatör?

Bild över en hamn med småbåtar i solnedgången med horisonten i bakgrunden

Hejsan!

Idag är det en vecka tills jag ska lämna in min masteruppsats och därför är jag mitt uppe i att fundera på vad jag ska göra efter examen. En fråga som ofta dyker upp när man läser strategisk kommunikation är vad det är, och vad man kan bli om man läser det? Så det tänkte jag ägna dagens blogginlägg åt!

Vad är strategisk kommunikation?

Det är ett tvärvetenskapligt ämne som handlar om allt som ingår i att strategiskt planera kommunikationen och sedan genomföra detta för att uppnå organisatoriska mål. Det kanske låter väldigt komplicerat, men i lite enklare termer så kan man säga att det är planerad, långsiktig (och ofta hållbar) kommunikation.

På programmen i strategisk kommunikation på Lunds universitet läser man kurser i public relations, kris- och förändringskommunikation, organisationskommunikation, politisk kommunikation, varumärkeskommunikation och visuell kommunikation (du kan läsa mer om programstrukturen och vad de olika kurserna betyder HÄR)!

Utbildningarna i strategisk kommunikation ges vid Campus Helsingborg, en jättetrevlig stad precis vid havet!

Vad jobbar en strategisk kommunikatör med?

Man kan arbeta med väldigt många olika saker som strategisk kommunikatör, men precis som namnet antyder så är rollerna ofta strategiska och fokuserar på  organisationers kommunikation. Programmen är därför intressanta för de som är intresserade av att arbeta med ämnen som opinionsbildning, organisationskommunikation, public affairs, samt PR- och varumärkeskommunikation. Du kan läsa mer om vad man kan arbeta med efter en utbildning i strategisk kommunikation HÄR!

Efter avslutad utbildning kan du till exempel arbeta som:

• kommunikatör
  • kommunikationsstrateg