Vad gör en medie- och kommunikationsvetare?

Hej på er!

En av de vanligaste frågorna som jag får är vad man kan göra med en utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap. Det kortfattade svaret är att det finns många vägar att gå och att man kan göra väldigt roliga och intressanta saker efter sin examen.

Med examen i sikte! I fredags blev min C-uppsats (examensarbete) godkänd!

Att läsa fristående kurser är ett väldigt bra sätt att prova på olika ämnen och se vad man fastnar för. Jag kom till exempel fram till under kurserna som jag läste i statsvetenskap att jag vill arbeta med kommunikation i den offentliga sektorn. Man kan också jobba på exempelvis en pr-byrå eller på marknadsavdelningen på ett företag, eller gå vidare med att läsa en master i ämnet.

Om ni funderar över hur det funkar med fristående kurser kan ni läsa Natassjhas inlägg med allt man behöver veta om kurser, program och högskolepoäng!

På min praktik jobbar jag mycket med film just nu – väldigt roligt!

Medie- och kommunikationsvetenskap i Lund är en teoretisk utbildning och som student får man lära sig att analysera medieföreteelser av olika slag. Under utbildningen får man fundera kring frågor som: ”Varför ser en kommunikationskampanj ut som den gör?” ”Vilken betydelse har sociala medier för demokratin?”

Praktik är ett jättebra komplement till de teoretiska momenten och ger en inblick i vad en medie- och kommunikationsvetare kan arbeta med i framtiden. Tidigare studenter har varit på alltifrån ambassader till ideella organisationer, ni kan läsa mer om det här.

I det här huset finns Externa Relationer, där jag gör min praktik.

Sammanfattningsvis är medie- och kommunikationsvetenskap ett brett ämne som utgör en bra språngbräda för praktik, varierande arbetsuppgifter och vidare studier.

Tips till dig som funderar på att läsa medie- och kommunikationsvetenskap:

• Engagera dig i studentlivet! Man kan jobba med kommunikation på olika sätt i flera studentorganisationer, vilket ger värdefull erfarenhet och ett roligt sammanhang utanför studierna!
  • Fundera över vad du är intresserad av och kombinera kurser i det ämnet med kurserna i medie- och kommunikationsvetenskap.
  • Gör praktik!

Jag hoppas att ni får en fin start på den nya veckan och så hörs vi i nästa inlägg! Om ni har några frågor får ni gärna ställa dem i kommentarsfältet!

/Malin

februari 18, 2019