Vad är ett universitet och hur funkar det?

Vad är skillnaden på en högskola och ett universitet?
Vad gör en fakultet?
Vad gör en institution?
Är LTH ett eget universitet?

Det är inte lätt att veta svaret på dessa frågor innan man påbörjat studierna. Därför tänkte jag att ni ska få en liten snabbkurs i strukturen av Lunds universitet (jag har till och med gjort en liten figur). Först tänkte jag dock presentera mig, det känns ju lite opersonligt annars.

Lovisa sitter med röd mössa i ett höst-färgat landskap med björkar och vegetation i orangea, röda och dröna toner. Under henne forsar en flod som skurit genom landskapet under många år.
En klasskamrat till mig tog denna bild när vi åkte till Abisko med klassen för att studera landskapen i norra Sverige. Som ni ser, trivdes jag ganska bra där.

Mitt namn är Lovisa, jag är mastersstudent vid institutionen för naturgeografi och ekosystem vetenskap och absolut älskar studierna. Jag är så glad över min institution, mina klasskamrater och lärare. Det må låta klyschigt, men så är det. Min vardag, intressen och studier kommer ni att få läsa mer om framöver, jag bloggar varannan onsdag resten av terminen och tänkte dela med mig av så mycket som möjligt. Med det sagt, vill jag hälsa er hjärtligt välkomna till vårterminen 2023 samt påminna er om att ni kan prenumerera på inlägg från denna hemsida. Lycklig läsning!

Vad gör en fakultet? Vad gör en institution? Är LTH ett eget universitet?

Något som jag tror kan vara lite förvirrande innan man påbörjat eventuella studier vid universitetet är termerna fakultet och institution. Vilka kan beskrivas enligt följande:

Fakultet är ett utbildningsområde med institutioner under sig med sammanhängande ämnen och discipliner vid universitetet. Vid Lunds universitet finns följande 8 fakulteter.

Psssstttt! LTH är alltså inte ett eget universitet, utan en fakultet!

Institutionen är den primära arbetsplatsen för studenter, forskare, lärare med flera. Vid institutionen bedrivs utbildning och forskning inom ett enda eller flera närbesläktade ämnen, till exempel Institutionen för Naturgeografi och ekosystem vetenskap. Det finns många institutioner vid LU, därför tänker jag att ni själv kan kolla på listan här.

Som lovat har jag med en förenklad figur över strukturen på Lunds universitet, se nedan. Högst upp finns Universitetsstyrelsen, sedan Rektor och universitetsledningen, men här har jag satt dem i samma ruta. Under dem finns de 8 fakulteterna, som alla har olika institutioner under sig.

Figur över Lunds universitets organisation som visar tre nivåer i en hierarki. Den översta nivån innefattar styret för hela universitetet. Den andra nivån innefattar fakulteter (tre exempel ges). Den tredje och sista nivån innefattar institutionerna (sex exempel ges).
Lunds universitets hierarki (väldigt förenklat).

Som sagt är figuren väldigt förenklad, det finns massor av nämnder, kollegier och förvaltningar som inte riktigt faller in här, men de behöver man sällan ha koll på. Ni kan läsa mer om universitetets organisation här och se en mer detaljerad figur här.

Vad är skillnaden på en högskola och ett universitet?

Den stora skillnaden på universitet och högskola är att universitet kan ge ut examina på forskarnivå. Det är dock lite klurigt, eftersom att en del högskolor i vissa fall kan ansöka om att göra det med (och få godkänt). Något som ofta sägs är dock att på universitet kan man forska och plugga, på högskolor pluggar man oftast “bara”.

Jag tänker att det får räcka för idag. Jag behöver nämligen plugga inför min tenta imorgon! Har ni frågor så är ni mer än välkomna att ställa dem! Ni hittar även fler begrepp som kan vara bra att ha koll på här

Ha en superfin dag/natt (beroende på när ni nu läser detta).

//Lovisa

februari 1, 2023