Vad är det bästa med ditt program? #1

Vi befinner oss nu i november – en månad som tillsammans med december utgör en populär studiemässasäsong bland gymnasiestudenter. Det kan vara svårt att välja program som man vill söka i framtiden, och ännu svårare kan det vara att få koll på alla intressanta program som finns. Därför belyser jag två spännande kandidatprogram genom två nya studenter! 👯‍♀️

💭 I andra inlägget i intervjuserien #FrågaEnLundastudent undrar vi: Vad är det bästa med ditt program?

Vem? Tilde Malm, 23 år, från Norrköping
Pluggar? Kandidatprogrammet i Modevetenskap, år 2

“Att det är väldigt brett! Vi läser till exempel modehistoria, samtida mode, konsthistoria, kommunikation, marknadsföring och projektledning. Några andra positiva aspekter är att vi redan under första året får knyta nära kontakter med yrkespersoner på marknaden som vi kommer ut i efter examen, att vi får ta del av många gästföreläsningar och att vi får chansen att åka på studieresor. Det känns som om jag pluggar något relevant; att jag kan vara med och förändra framtiden. Jag är tacksam att vi får göra utbyte som pricket över I:et.”

Vem? Alice Önnerfors, 20 år, från Lund
Pluggar? Kandidatprogrammet i Historia, år 1

“Det bästa med Kandidatprogrammet i Historia är att det lägger en så stabil grund. Det är väldigt kul att få se hur alla faktorer i samhället har lett till hur världen ser ut idag, och hur allt verkligen hänger ihop. Även om man inte slutar som historiker i arbetslivet är det väldigt nyttiga kunskaper om både historia i sig men även arbetsmarknader och projektledning att ha!”

Vad gäller mitt program, Kandidatprogrammet i Strategisk kommunikation, är det bästa med det att vi inte behöver välja mellan praktik och utlandsstudier som de flesta andra programmen – utan vi får båda! Utöver den praktiska kursen “Kommunikationsdesign i digitala landskap” får vi under 3 månader chansen att verkställa våra teoretiska kunskaper i en ren praktikkurs. Vi får därigenom möjligheten att testa på vilka kommunikationsroller som passar oss i framtiden, och lära oss tidigt vilken karriärväg vi vill och inte vill gå. Jag gillar även att vi får chansen att djupdyka i strategiska och kreativa uppgifter då det breddar och stimulerar en!

Vilka program vill du veta mer om? Hör av dig, så intervjuar jag en student som läser det! Och innan jag avslutar vill jag påminna om Inspirationsdagarna på LU nästa vecka mellan den 7-8 nov.

Vi ses väl nästa vecka eller på någon av alla studiemässor? 👩‍🎓✨

/Märtha Sandin Värn
Kandidatstudent i Strategisk kommunikation