Uppsala vs Lund. I alla fall för en vecka.

Hej på er.

Jag nämnde i mitt förra inlägg att detta inlägg skulle handla om mina planer för sommaren. Jag skulle nog behöva skjuta på det ytterligare en gång och istället se detta som ett litet extra nummer, som ett tema-inlägg kan man säg. Anledningen är att jag befinner mej i Uppsala. Ooooh no, vad gör människan i Uppsala? Av alla ställen liksom. Men ni vet väl att man ska hålla sina vänner nära och sina fiender ännu närmare.

Nä, jag skojar bara (inte påståendet om fiender, det är helt sant), det är trevligt här i Uppsala. Anledningen till detta besök är att kursen jag läser, Ekosystemhydrologi, har en veckolång exkursion till skogarna norr om Uppsala. Närmare bestämt till Norunda där Lunds Universitet har mätstationer som är en del av den internationella organisationen ICOS som sysslar med mätningar av växthusgaser.

Och så här fantastiskt är att det är plugga naturvetenskap vid LU (ja, alldeles säkert är det underbart på övriga fakulteter också men jag håller mej till min kära naturvetenskap i detta inlägg). Det går inte bara ut på att sitta i ett klassrum och lyssna på föreläsningar. Flera praktiska inslag ingår i de flesta kurserna och exkursioner är ju alltid något vi ser fram emot. Vi får själva pilla på instrument som kostar alldeles för mycket pengar, vi får använda den teori vi förhoppningsvis har lärt oss på föreläsningarna i praktiken och vi får en inblick i hur forskning och fältarbete faktiskt går till. Jag älskar det. Att man kan bli så glad av att spendera flera dagar på ett kalhygge.

Det här är en av anledningarna till att jag är så glad att jag valde naturvetenskap och programmet i Naturgeografi. Oavsett vad ni läser eller har tänkt läsa hoppas jag att ni blir lika nöjda med erat val. Avslutar med att bjuda på några bilder på våra hittills avklarade dagar i Norunda. Sen vet jag en som stupar i säng här på vandrarhemmet i staden vi inte riktigt kan erkänna att vi gillar 😉

//Susanne

Norunda1
Det högsta mättornet i Norunda; 102 meter upp i luften. Pax för att inte göra mätningar där uppe.
Norunda5
Veckans första utmaning: Hur många naturvetare krävs det för att sätta upp ett tält? Vi slog tydligen nytt rekord, i att ta längst tid på oss….
Norunda4
Lärare Thomas instruerar ett av instrumenten för nederbördsmätningar.
Norunda2
Taadaaam!! Vårt alldeles egna mättorn är på plats.

maj 20, 2015