Uppland, Västmanland, Skåne, Blekinge och två intressanta veckor!

Vi här på bloggen är inte enbart bloggare och bloggerskor. Utan vi jobbar även med Instagram och olika mässor runtom i landet. Detta betyder att vi får ventilera våra tankar om studentlivet (på bloggen), visa Lund och dess pärlor (på Instagram) samt träffa alla intresserade människor på plats (utbildningsmässorna).

De senaste två veckorna har jag fått förmånen att vara mer eller mindre inblandad i allt (Tjohoo!). Förra veckan (18/2) var jag och Mathilda i Stockholm på en utbildningsmässa som var placerad på ett gymnasium. Jag tog tåget upp dagen före och fick sova på hotell för att sedan ta mig in till Nortull och svara på frågor samt hålla i presentationer under stora delar av dagen. Därefter fick jag chansen att åka hem under ett par dagar när jag ändå var i närheten. Västerås är en riktig pärla ska ni veta! 🙂

Finally, så kom jag till Lund i söndags och fick läsa massa artiklar i kursen “Research Methods”. Det fungerar som en förberedande kurs för Magisteruppsatsen. Jag har väldigt många utbytesstudenter i min klass och många har inte fått riktigt samma grundutbildning. Därför är kursen nyttig för de som behöver uppdatera sig om uppsatsskrivande.

Artiklar på engelska som ska läsas under kursens gång.
Artiklar på engelska som ska läsas under kursens gång

I tisdags (24/2) började Blekingetouren där vi skulle besöka Sölvesborg och Karlshamn under två dagar. Sölvesborg var en lite mindre mässa på en gymnasieskola och Karlshamn var lite större med företag och skolor representerade.

På hotellet mellan Sölvesborg och Karlshamn. Välförtjänt efter jobb!
En fin tisdagskväll! På hotellet mellan Sölvesborg och Karlshamn.
En stadig frukost i Karlshamn!

Mässan i Karlshamn var riktigt rolig. Jag och min kollega Susanne höll i fyra presentationer om Lunds universitet under dagen. Det är otroligt kul att se hur många som är intresserade att börja plugga och alla ni peppar oss att jobba ännu hårdare!

Mässan i Karlshamn. Tjejen med vit tröja i mitten av bilden som sträcker ut armarna är Susanne och Lunds monter.

Två hektiska veckor med mässor, hembesök, plugg på tåg och hotell samt nya möten! Att vara student betyder med andra ord flexibilitet med mycket frihet under ansvar. Just nu sitter jag med en kopp kaffe, gjord med den nya kaffepressen jag fick av mina päron och bloggar/pluggar. Våren har precis anlänt till Lund och livet blir som när tjuren-Ferdinand-luktar-på-blommorna-avslappnat!

Trevlig vår och fredag på er!

/Omar

februari 26, 2015