To do: Turista i Lund!

En sak jag gör alltför sällan, och som jag rekommenderar alla som någonsin finner sig själva i Lund – mer eller mindre permanent, på genomresa eller helgvisit, för livet eller studentlivet – är att turista i Lund. Det finns en uppsjö av museer, trevliga platser och byggnader att kika på.

Ikväll bestämde jag mig för att ta en tur till en kyrka som jag länge har betraktat som – troligen – en av de finaste kyrkorna jag har sett. Dessvärre var den stängd, men fasaderna och dess mysiga omgivningar gick att beundra. Kyrkan har även de som bara passerar förbi Lund med tåg svårt att missa: Sankt Peters klosters kyrka – i folkmun Klosterkyrkan. Här bodde förr nunnor – Lund var under en tid Nordens mest klostertäta stad. Kyrkan går i tegelgotisk stil, som är min akilleshäl när det kommer till byggnader, så besöket var minst sagt till belåtenhet. Men mest av allt var det en behövlig kontrast till studierna. Kyrkor har ett lugn omkring sig, ett lugn som få andra byggnader lyckas med.

Det finns något oerhört givande över att kunna bjuda familj och vänner till Lund och ha koll på byggnader, historien bakom gatunamn och trevliga anekdoter om alla små hörn. Lägg böckerna åt sidan, pausa programmeringen eller upphör med den där kalkylen – eller vad du nu gör – och bege dig ut i Lund med eller utan guidebok, det finns mängder att se och inte minst lära utöver ditt huvudämne! Kom ihåg att det viktigaste är att lyfta blicken och våga se sina studier, naturvetenskapliga som samhällsvetenskapliga, humaniora som tekniska, i ett större sammanhang, nämligen i den värld vi lever i och den historia vi bär på. Och den finns tillgänglig alldeles precis runt hörnet.

Kram
Mathilda