Tips på pluggställen i Lund!

Hej allesammans!

Ibland kan det vara rätt svårt att hitta en miljö där man är som mest produktiv. För mig är mysfaktor, tillgång till fika och en lugn miljö det viktigaste när jag söker mig till nya platser att plugga på. Så, för att ge er lite inspiration så har jag här samlat mina personliga favvisar:

1. UB, Universitetsbiblioteket
Ahh, den gamla klassikern (bokstavligt talat). Alltid en safe choice!
+ Har tyst pluggsal som är RIKTIGT inspirerande då man omges av äldre litteratur och konst.
+ Under pluggpauserna kan man gå runt och kika bland böckerna
+ Finns väldigt mysiga läsfotöljer på högsta våningen

– Kanske inte högst upp på listan när det kommer till mysfaktor
– Inget stort utbud av grupprum

Visst vill man bara gå in och slå sig ner med en trave böcker?

Tysta salen i UB. Letar man efter Hogwartsmiljö så har man kommit rätt.

2. BMC, Biomedcinskt centrum
Kanske något subjektivt att ha med denna då jag spenderar majoriteten av min vakna tid på att ha laborationer och föreläsningar i denna byggnaden. Oh well.

+ Väldigt många och stora grupprum
+ Alla grupprummen är utrustade med minst en stor whiteboardtavla
+ Det finns nya whiteboardpennor att hämta från receptionen om man skulle behöva det!
+ Älskar cafét ”Stamstället” som finns på nedervåningen, världens bästa biskvier finns här
+ Har en tyst avdelning för ensamstudier

– Grupprummen är ofta uppbokade eller upptagna
– Studerar man inte på BMC är det svårt att hitta plats rent generellt, men det finns flera ”allmänna” utrymmen!

Men när man väl får ett grupprum hörrni, då håller man hårt om det. Om man så är siste personen ut!
Många torn av koffein har byggts i dessa grupprum.

3. Ebbas café
Supermysigt och populärt café om man är fler som vill plugga lite och luncha/fika ihop!

+ Stort utbud på fika
+ Väldigt mysigt!
+ Många sittplatser

– Kan bli väldigt högljutt, men tar man med sig ett par hörlurar och inte har något emot surr så är det inga problem
– Ganska trångt
– Blir väldigt varmt
– Dämpad belysning, så kanske inte bästa stället att komma och lösa mattetal på. Skriva uppsatser däremot!

Lätthänt att pluggstunden går över till en fikastund istället.

4. KC, Kemicentrum
I denna byggnaden har jag haft fyra kemikurser, vilket lett till att jag har spenderat en hel del tid här också!

+ Många klassrum med stora whiteboard- och krittavlor. Finns oftast några som inte är uppbokade som man kan sitta i.
+ Många grupprum som inte går att boka (++ poäng!)
+ Har ett veganskt café (Esters café) som har VÄRLDENS godaste lunchbuffé. TIPS på lunchdejt!
+ Finns ALLTID plats
+ MASSOR av godisautomater! Livsviktigt under tentaperioder.
+ Har en väldigt stor tyst avdelning

– Byggnaden är väldigt stor så det tar lång tid att ta sig från exempelvis grupprummet till cafét.
– Det kan bli rätt kyligt i byggnaden, – på mysfaktor
– Extremt förvirrande planritning, har tappat bort mig i korridorerna flera gånger…

Vissa klassrum har även ENORMA whiteboards! Kul, tycker Sandy.

5. LUX, Humanistiska och Teologiska fakulteterna

Åh vad jag älskar LUX. Alltid en given plats att gå till om läkarna bokat upp grupprummen på BMC. Blir aldrig besviken!

+ Väldigt fin utsikt med enorma fönster om man sitter på övervåningen
+ Väldigt modern ”feeling” men ändå riktigt mysigt
+ VÄRLDENS godaste Chai latte i cafeterian
+ Inglasade, fräscha grupprum
+ Har en något mindre tyst avdelning

– Lite för få sittplatser
– Något för hög ljudvolym på vissa ställen

Chai latte på LUX är ett måste varje gång jag beger mig dit för att plugga.

Så, jag hoppas att jag gav er lite inspiration till nya platser som man kan plugga på! Det blir lätt att man fäster sig vid sin egna fakultet, men för mig personligen så har lite miljöombyte då och då har fått mig att bli mer produktiv!
/Liza

oktober 24, 2018