Tips på cykelutflykter i Lund med omnejd

Vårtecknen har smugit sig fram i Lund de senaste veckorna. Snödroppar, scillor, krokusar och vintergäck breder ut sig på gräsmattorna i allt större omfattning. Nu börjar tiden för kaffe i solen mellan föreläsningarna och längtan efter utflykter i naturen växer. Men var kan man åka på utflykt? För dig som är ny i Lund eller funderar på att flytta hit kan det vara svårt att veta vilka besöksvärda platser som finns. I det här inlägget tipsar jag om några fina utflyktsmål på cykelavstånd från Lunds centrum.

Utflykter inom Lund

Inom Lunds stadsgränser finns flera fina naturupplevelser.

Botaniska trädgården ligger i Lunds stadskärna och har anor från 1800-talet. Trädgården utgör en del av Lunds universitet och är vacker att besöka under alla årstider. Vid den här tiden på året brukar kattuggla kunna skådas uppe i tallarna. Snart börjar tulpanblomningen och till hösten väntar dahliasäsongen.

I Lunds sydligaste delar finns Reningsverksdammarna i Värpinge. Här samsas fågelskådare, motionärer och hundrastare på promenadstråket som går längs de sju dammarna strax norr om Höje å. För den fågelintresserade finns här alltid något spännande att leta efter!

Lite längre västerut i Värpinge finns den natursköna Rinnebäcksravinen. Detta är ett populärt picknickställe under våren och sommaren. Även här finns chans till minnesvärda fågelobservationer, och stundtals möte med både kor och får.

En av mina promenadfavoriter är Klosterängshöjden på Norra Fäladen. Kullarna ligger strax norr om flera stora studentbostadsområden. Det är en av Lunds högsta punkter med vy ända bort till Köpenhamn vid bra väder. Här finns både promenadstigar och mountainbikespår. Under vintern är det dessutom den perfekta pulkabacken!

Utflykter omkring Lund

Hardebergaspåret är en gammal järnvägssträcka omgjord till cykelväg som går från centrala Lund till Södra Sandby – byn där jag växte upp. Efter 30-45 minuter på cykel från Lund kan man nå flera fina naturreservat. Längs sträckan finns bland annat Fågelsångsdalen. Andra fina besöksmål är Billebjer, Skrylle och Måryd. En bit nordost om Lund finns ett litet naturreservat som heter Linnebjer. Där finns en bokskog vars mark snart täcks av vitsippor. Om man istället cyklar västerut från Lund kan man nå Lomma. Sandstranden där är ett populärt badställe och vindarna ger bra chans till både vindsurfing och segling.

Jag hoppas att ni blev inspirerade till att besöka några av utflyktsmålen!

/Malin, geologistudent

mars 12, 2024