Tips på bra jobb under studietiden!

Hej allesammans, hoppas att ni mår allra bäst!

När man är student så kan det ibland låta som att det enda man ser är anteckningar, föreläsningssalar, anteckningar, böcker, och mer anteckningar. Fast visserligen är det inte så, utan livet som student är en god fördelning av studietid och privattid! För vissa innebär privattid också att man sysselsätter sig inom en viss aktivitet eller hittar en jobb under studierna (ibland kan det t.o.m vara en blandning av dessa två)!

För dig som vill ha ett jobb, för att du antingen vill ha en extra aktivitet vid sidan om studierna eller när CSN behöver en kompis, så tänkte jag kort dela med mig av ett par tips på bra studentjobb!

1.) Jobba på ett kafé eller en restaurang!
En riktig klassiker och ett väldigt bra studentjobb! Detta är ju ett yrke där du kan tjäna ihop lite extra pengar och få erfarenhet av kundbemötande på bästa sätt!

2.) Praktik som leder till jobb!
Kolla på vilka företag som erbjuder praktiktjänst och se om det finns möjlighet för hel/halvtids anställning efteråt. Du visar på att du är intresserad av att vara en del av företaget och får en känsla av hur det är att jobba där – om det är något för dig eller inte. De allra flesta utbildningar på Lunds universitet erbjuder också praktik, vilket är superbra!

3.) Jobb inom universitet eller liknande!
Som studentambassadörer jobbar vi för universitetet när vi går på mässor för att prata med er, tar hand om sociala medier och skriver på den här bloggen! Det är ett fantastiskt sätt att tjäna en extra slant medan man jobbar med super härligt jobb!  Dessutom så brukar det finnas lediga tjänster vid receptioner på olika fakultet eller vid nationer och liknande!

4.) Gör din hobby till ditt jobb!
Jag älskar verkligen att illustrera och skriva, så jag tänkte att det kunde vara en grym grej att jobba med under tiden som jag pluggar. Jag har nu jobbat med det i snart ett år och trivs superbra med det. Det har även lett till att jag lyckade skriva och illustrera ihop en barnbok och har börjat engagera mig i dyliknande projekt! Om du älskar att jobba med musik, konst eller något liknande så kan du ju alltid ta vara på det för att tjäna ihop en slant under studietiden!

Hoppas att dessa tips låter spännande och att du hittar något som passar just dig!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

oktober 23, 2020