Tre snabba tips för att överleva HT-2021 som student

landskapsbild på campus helsingborg med skymningsljus i en park.

Hej, och ett stort välkommen till Lunds Universitet om du är en ny student! Eller välkommen tillbaka till dig som börjar en ny termin här.  Första veckan på terminen har precis börjat och med det massa nya intryck och säkert en del stress. Därför tänkte jag ägna detta inlägget till att ge dig några av mina bästa tips för att få ihop studierna och allt annat man vill hinna med i studentlivet under studietiden.

Först och främst, om du känner att allt börjar samlas på hög och att det känns lite överväldigande, ta ett (eller tio) djupa andetag och kom ihåg att det alltid löser sig. Det är väldigt vanligt att känna att man inte riktigt hinner med allt plugg och att saker bara staplas på varandra – läsanvisningar, inlämningar och grupparbeten tar upp den mesta av din tid, och snart börjar även tentorna krypa allt närmare. Men fear not, allt detta kan du få kontroll på genom lite hjälp på vägen.

Att få lite hjälp redan i början av sina studier med att hitta en bra studieteknik är verkligen mitt första tips. Detta kan du bland annat få hjälp med hos Studieverkstaden. Jag gick dit i början av mina studier och fick hjälp med både hur man ska läsa “smart” när det känns som att man har för mycket kurslitteratur, och hur man ska lägga upp sina självstudier – vilket det ofta finns mer av än på gymnasiet. Tips är också de föreläsningar som studieverkstan har, ni kan hitta information om det HÄR!

Bild på students skrivbord med en dator med plugg, en att-göra lista för studierna och en röd/rosa blomma i hörnet.
Jag är en sån som skriver lister för allt, inklusive vad jag har att göra i skolan. Det ser dock inte såhär prydligt ut för det mesta…

Glöm inte bort resten av studentlivet!

Jag tycker också att det är väldigt viktigt med det sociala i studentlivet – att träffa nya vänner och faktiskt ha lite fritid för återhämtning. Dessutom kan du hitta andra som har tips på hur man kan lägga upp studierna, eller kanske till och med någon som har en sammanfattning på en av dina kurser att dela med sig av! Det är verkligen guld när man kan bolla sina studier med både mer erfarna studenter och de som sitter i samma situation som dig. Så, nu kanske du undrar “hur kan jag engagera mig under min studietid?”. Det enkla svaret är att det finns så många olika sätt att engagera sig i Lund! Du kan till exempel jobba på en av Lunds Universitets nationer – kanske ett pub- eller brunchpass? Att engagera sig i nationerna i Lund är också ett hett tips för att hitta boende eftersom flera av Lunds nationer har studentboenden och ett annat kösystem än AF Bostäder. Ett annat alternativ på engagemang är att kolla upp vad din studentkår har på gång framöver, kanske kan du träffa lite kompisar som pluggar samma sak som dig, eller någon som studerar något helt annat spännande! Om du är osäker på vilken kår du tillhör så kan du hitta en lista på de olika studentkårerna i Lund HÄR. Om detta inte heller lockar så har även akademiska föreningen (AF) flera utskott som du kan kolla in, där kanske du hittar något just för dig!

Studenter som bakar kanelbullar i en studentlägenhet. Två kvinnliga studenter som umgås kring matbordet under en plugg-paus.
En bak-paus kan till exempel vara ett perfekt tillfälle att både umgås med lite vänner och samtidigt pausa i plugget.

Sist men inte minst så vill jag också tipsa om våra sociala medie-kanaler (@lundastudent på Snapchat och @Lundsuniversitet på  Instagram) där ni både kan följa med oss i vår vardag och kanske snappa upp några life-hacks för studenter, eller skicka iväg ett dm för snabba tips och råd när ni behöver det det.

/Emily

september 1, 2021