Tips för att skriva en salstenta/hemtenta

Hej allesammans, hoppas att ni mår dunder-bra!

Nu närmar ju sig tiden då många av er kommer att börja plugga på universitetet! Oavsett hur spännande det må vara, så kan det hända att man får lite fjärilar i magen, och det är helt okej! En sak som kan kännas lite läskig, är att skriva sin första salstenta/hemtenta (jag vet att jag kände det), men det finns ingenting att oroa sig för! I detta inlägg tänkte jag dela med mig av lite tips som kan vara hjälpsamma när du skriver din första tenta!

1.) Var förbered!
Precis som med proven eller uppsatserna som du fick skriva i gymnasiet, måste du vara förbered inför en tenta. Det spelar ingen roll om du skriver den i en sal med andra och för hand, eller om du skriver den hemma via datorn – läs din litteratur och var förbered så kommer det så bra så!

2.) Stressa inte i onödan – planera din tid!
Lite stress då och då kan vara hjälpsamt, men alltför mycket stress kan vara otroligt tufft och dåligt för ens hälsa. Därför är det viktigt att strukturera upp sin tid och att planera in lite fritid då och då. Hela världen kretsar inte kring en tenta, så se till att planera bra så kommer stressen minska och du kommer hinna med med allt som du hade tänkt dig!

3.) Rör på dig så ofta du kan!
Om du skriver en hemtenta så är mitt bästa tips att du rör på dig så ofta som du kan! Man kan sitta framför datorskärmen i timmar utan att märka av att man mår fysiskt och psykiskt dåligt. Så sträck på dig, spring en runda runt huset, dra till gymmet – gör vad du kan för att må bra under din skrivtid. Detta är lite svårare när det är en salstenta du skriver, men även då kan sträcka lite musklerna så att du inte sitter stilla i ett par timmer. Vricka på händerna, sträck på fingrarna så att du orkar med din skrivtid.

4.) Det finns en massa möjligheter att göra om!
Sist men inte minst, oroa dig inte för att du inte ska klara alla dina tentor – ingen är perfekt och man får lov att göra misstag. Jag blev godkänd på alla mina tentor under mina tre år tills sista året då jag kuggade på min kandidatuppsats. Visst var det jobbigt, men det var inte hela världen, för jag hade möjlighet att göra om den hur många gånger som helst, och allt stöd från universitetets sida fanns tillgängligt. Det som kan vara skönt med universitetet är att man får ta sin tid och planera upp sin egna studietakt. Så ta till vara på det om du känner dig stressad eller oroad med att du inte kommer att hinna med alla dina tentor eller om det känns som att blev för mycket – du bestämmer takten!

Hoppas att detta hjälper i studierna och att alla era tentor blir godkända!
Har ni några frågor så tveka inte för att ställa dem i kommentarerna!

Lycka till!

/Ismar