Tips för att hitta rätt utbildning

En av de saker som drog mig till Lunds universitet var det stora utbudet, med över 2000 fristående kurser och runt 300 program att välja bland så kan man hitta precis det man är intresserad av. Hur ska du då välja bland alla dessa möjligheter?

Först och främst så handlar det om vad du tycker om och är intresserad av (det har du säkert hört 1 000 gånger tidigare, men det är verkligen viktigt!). När du är genuint intresserad av det du studerar så kommer du inte bara att trivas bättre, utan du kommer även att prestera bättre. Dessutom så brukar jag tänka att om jag studerar något jag tycker om, så bör det leda till ett jobb jag tycker om! Så utgå alltid från ditt eget intresse när du väljer bland utbildningar. På Lunds universitets hemsida så kan du se alla program och kurser som erbjuds.

Om du inte är säker på vad du är intresserad av; testa på! Jag visste inte riktigt vad jag ville göra efter gymnasiet, så min första termin på universitetet läste jag två kurser, en i ryska och en i psykologi på deltid. Genom att börja med kurser i olika ämnen så fick jag en känsla för hur det är att studera på universitet, jag kunde jobba på deltid samtidigt, och jag lärde känna många nya människor. De kursare jag lärde känna var ofta erfarna studenter, och de hjälpte mig mycket med att komma in i studentlivet.

När du ska välja bland utbildningar så tänk också på vad som passar dig just nu, och då menar jag inte intresse utan rent praktiskt. Vill du studera på heltid eller deltid, kanske bara en halv termin på heltid och sen en paus för att resa någon månad? Ingen fara, här finns alla alternativ!

Så lägg lite tid på att se igenom dina möjligheter, för som student på universitetet så är det du själv som bestämmer. Njut av valfriheten!

Hälsningar från ett snöigt Lund!

/Natassjha, student

mars 1, 2018