Terminsstarts-stress och universitets-hjältar

För exakt 4 år sedan började jag termin två på juristprogrammet, ja den terminen som fått det berömda smeknamnet “väggen”. Jag kommer ihåg att jag pratade med några kursare utanför vår storföreläsningssal Pufendorf, varav en av dem sa att “ja, det är ju nu de kommer skilja agnarna från vetet” där hen syftade på att de studenter som inte pallar trycket kommer sållas bort.

Som ni säkert förstår blev den redan underliggande stressen extremt mycket värre av att höra en sån sak. Jag kommer ihåg att jag knappt fick något gjort under en veckas tid för att jag kände mig så låst i den press som bara tryckte på utifrån.

Efter ett klokt samtal med en av mina faddrar (Pro tip: Ta hjälp av era faddrar i början!) bestämde jag mig för att söka upp studievägledningen för att få hjälp med min stress och mina tankar och för att planera för en bra termin. Jag kan säga er att det var nog det bästa val jag tagit under hela studietid – till denna dag!

Live-action-bild från plugg under T2

Vila är viktigt för att orka med och minska stress. Men kanske inte med huvudet i boken mitt i biblioteket…?

Jag vill verkligen skicka med alla nya studenter detta, att studievägledningen är er bästa vän genom de snåriga vägarna som universitetstiden ibland består av. Av erfarenhet från gymnasiet trodde jag att studievägledarna bara hjälpte en med karriärval och val av utbildning. Men de hjälper dig med så mycket mer; studieteknik, planering, som bollplank när man känner sig förvirrad och hjälper dig hitta lösningar för att undvika allt vad stress och press innebär.

Studievägledningen är helt klart universitetets hjältar utan cape, alltid redo att hjälpa till, så glöm inte bort det!

februari 8, 2022

Studier