Terminsstart: The past is just a story we tell ourselves

Idag är dag ett på en ny termin. Det är alltid kul med första dagen utav en ny termin, för mig var det distansföreläsning där föreläsaren gick igenom kursens innehåll och vad som förväntas av oss under terminen, och såklart upprop. Kursen heter Information Architecture och är obligatorisk ifall man ska få ut en kandidat i informatik.

Under föreläsningen kunde jag inte låta bli att tänka på att alla studenter i kursen, idag har alla på något sätt samma förutsättning att klara kursen – vi är alla vid startlinjen. Det känns skönt på sätt och vis, om jag är beredd att lägga ner de där extra timmarna i veckan (som jag annars hade slösat på Netflix och Tinder) så har jag större förutsättning att få högre betyg.

Kanske har vissa studenter fått underkänt på föregående kurs medan andra fått högsta betyget, idag spelar det ingen roll för idag är början på ett nytt kapitel, en ny kurs. För andra är det kanske dag ett på ett nytt program (22 program har start i Lund idag), och där spelar min text större roll. Glöm det förflutna, har du haft en jobbig period under gymnasiet så är idag en härlig dag. Idag är starten på något nytt.

För att citera Samantha i min favoritfilm “Her”:

The past is just a story we tell ourselves.

/Fridmer, student

januari 17, 2022