Tänk på detta innan du väljer din utbildning!

Hej allihopa, hoppas att ni mår allra bäst!

Nu närmar sig ännu ett år till sitt slut och vi går mot nya tider. För många av er innebär detta att ni ska börja er sista termin på gymnasiet, och äntligen ta den efterlängtade studenten. Efter det väntar fantastiska och spännande nya stunder, och för många kommer det att vara på universitetet. Därför vill jag ge er lite tips som kan vara bra att tänka på innan du väljer din utbildning!

1. Välj beroende på intresse!
Fråga dig själv vad som intresserade dig mest under tiden på gymnasiet eller även tidigare. Vilka ämnen gillade du i skolan? Vad är du intresserad av att läsa? Vad är din dröm som du vill uppnå, och kan denna utbildning hjälpa/underlätta det för dig att uppnå den? Om du har erfarenhet av tidigare arbete eller praktik som intresserade dig så är detta också bra att ta i åtanke!

2. Vad vill du jobba med?
Tänk på vad du prioriterar främst – hög lön, utbildning som snabbt leder till jobb efter examen, möjlighet till högre studier eller forskarutbildning (master/magister studier och doktorsexamen) eller någon annan viktigt aspekt för dig. Kolla runt på Arbetsförmedlingen eller på universitetets hemsida www.lu.se för att få en överblick kring vilka utbildningar vi erbjuder och hur jobbmöjligheterna eller andra alternativ ser ut efter examen.

3. Program eller fristående kurser?
Vill du studera ett helt program eller fristående kurser? Oavsett vad du väljer kan du efter några års studier ta ut en examen.

Väljer du ett program så är det oftast inom tre eller fyra år, tillsammans med personer som går ihop med dig från första dagen, så det finns en viss överskådlighet och förtidsplanerad och genomtänkt struktur, samt att du vet till vilken examen utbildningen leder till.

Väljer du istället att läsa fristående kurser så bestämmer du vilka kurser och ämnen som du vill läsa och sätter på så vis ihop en utbildning med en egen profil som kan leda fram till en examen. Den stora fördelen med kurser är flexibiliteten och valfriheten. Du väljer själv vilka kurser som ska ingå i din utbildning och du kan göra dina val under utbildningens gång!

Hoppas att dessa tips hjälper er i ert sökande och underlättar antagningsprocessen för er! Önskar er alla ett stort lycka till med era studieval!

Jag tackar för oss alla på bloggen och vi ses i 2021!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

december 18, 2020