“Tänk om man läser något onödigt?”

Hej allihopa!

Jag ville ta upp något som vi ofta blir tillfrågade på mässor eller via sociala medier, och det är om ens utbildning är viktig eller inte? Detta är en helt rimlig fråga att ställa sig, för ibland kan man undra om det som man läser kan enkelt leda till jobb eller om det ens värt att läsa överhuvudtaget?
Mitt svar på den frågan är alltid att det är upp till en själv och inte utbildningen att se till så att du är förbered inför arbetslivet och/eller de olika utmaningar som komma skall.

Tänk efter, om någon med en jurist eller läkarexamen (ämnen som är allmänt erkända som bra utbildningar) skulle ha svårt för att hitta jobb eller inte lade i någon ansträngning för att jobba med det som de hade pluggat i, så skulle det ju naturligtvis inte betyda att deras utbildning är “dålig” eller “svag”. Det skulle ju betyda att arbetsmarknaden är tuff oavsett vilket yrke du söker efter. Vissa utbildningar kan garantera till att du kan skaffa jobb enklare och säkrare, medan andra möjliggör en att jobba och utvecklas för att få drömyrket. En utbildning bör inte och kan inte definieras enbart pga av hur enkelt det är att få jobb efteråt, annars så skulle ju även vissa utbildningar, såsom jurist eller läkare, inte anses vara “tillräckligt bra”.

Jag kan tala från egen erfarenhet att min utbildning har öppnat upp flera dörrar både för mig och för mina f.d. klasskamrater. Vissa har valt de “traditionella” vägarna inom ramen av utbildningen genom att jobba med välbetalda jobb vid riksdagen, FN, EU, Amnesty eller t.om fotbollsklubben MFF, där en klasskamrat skapade sitt egna drömjobb!

Så nästa gång när du tvekar på om din utbildning är tillräckligt bra eller värd att läsa, kom ihåg att det är du som sätter standarden för vad som ska definiera din utbildning. Din beslutsamhet visar på varför just den utbildningen var den rätta för dig!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi.

september 25, 2020