Svar på alla frågor om att plugga på universitetet!

Gymnasiet är över, studenten har ni tagit, och ansökan inför universitetet är inlämnad. Nu borde ni ju vila och ta det lugnt lite innan plugget börjar, men det går bara inte. Varför? Jo, för att ni har säkert hundratals frågor om vad som väntar er när ni börjar er första dag på universitetet. Då är det väl tur att ni kan hitta alla svar på era frågor just här!

1.) Är det jobbigt med plugg?
Kort svar – nej, det är det inte. Det är bara så jobbigt som du gör det. Tänk så här, på universitetet har du ett ämne som du läser åt taget, och det är ett som du med all förmodan är intresserad av. På gymnasiet har du tusental olika ämnen och klasser åt gången, och några som du inte en gillar (looking at you matte kurserna), så det är väl klart att du kan ta dig an universitetsstudier om du klarade dig igenom gymnasiet.

2.) Har man tid för det sociala?
Klart att man har! Folk jobbar ju också under sin studietid och hittar tid för att umgås och ha det kul, samt att plugga. Du hinner med allt!

3.) Kommer jag in på Lunds universitet?
Lite klurig fråga, för detta är väldigt individuellt. Ju bättre betyg och HP poäng desto större chanser har du att komma in. Men jag kan ärligt säga att om du är motiverad att bli antagen av Lunds universitet så vet du ju detta redan innan och det kommer inte vara något problem för dig att komma in. Om inte så finns alltid komvux och högskoleprovet som man kan ta, så det finns alltid ett sätt för dig att bli antagen!

Hoppas att dessa svar hjälper er som är oroliga inför er kommande tid på universitetet, och om ni inte hittar ett svar här så skriv i kommentarerna er fråga så ska jag försöka svara den så gott jag kan!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

juni 10, 2022