Studentengagemang – Ett hav av möjligheter

Att Lund är en riktig studentstad är svårt att undgå. Med både nationer, studentkårer och studentföreningar finns det något för alla – Vare sig man vill engagera sig i något specifikt för sitt intresse, träffa studenter från universitets alla håll och kanter, vara del av en förening med hundratals medlemmar, eller en med bara några tiotal. När jag började plugga var jag rätt nervös över hur jag skulle hitta vänner; dels för att jag gick fristående kurser och inte visste om jag skulle kunna ta del av den gemenskap man får av ett program, och dels för att jag började när nästan all undervisning fortfarande skedde på distans. Eftersom jag då gick grundkursen i historia valde jag att delta i den historiska studentföreningens novischperiod, en slags välkomst som organiseras av de flesta föreningar just för att hjälpa de nya studenterna att hitta vänner. Jag blev snabbt mer aktiv, och gick med i styrelsen samma termin.

Bild på tidningsomslag

Min roll har sedan dess varit att vara redaktör för vår populärhistoriska tidning. Jag har skrivit artiklar, korrekturläst, och roligast av allt – Gjort den grafiska formgivningen av varje nummer. För mig har detta inneburit ändlösa timmar spenderade på att brottas med public domain-bilder och konstverk, men också ett nyfunnet intresse för layout. Dessutom har det öppnat upp för mer möjligheter att nörda ner sig i specifika hörn av historien. Att jag skulle få göra något så roligt och utvecklande vid sidan om mina studier var inte något jag förväntade mig när jag började plugga.

Mingel på en nationsbal.
Att engagera sig är hur kul som helst, men ibland är det skönt att “bara” vara deltagare också. Här är jag och en vän på nationsbal.

Som del av styrelsen har jag även varit med och organiserat våra aktiviteter, sittningar och en bal. I det arbetet inkluderas allt mellan att skicka mail till möjliga gästföreläsare, koka kaffe, designa medaljer, anordna spelkvällar, och organisera evenemang som ska underhålla omkring hundra andra studenter. Att vara aktiv i en förening, stor som liten, ger helt enkelt en möjlighet att testa på saker man aldrig annars hade tänkt på eller kanske ens vågat göra, samtidigt som man blir del av en gemenskap. Man blir trots allt rätt nära de man träffar på styrelsemöte varje måndagseftermiddag.

/ Fanny, student

mars 21, 2023