Lundastudent

Livet som student vid Lunds universitet

Slutet på kandidatkursen i marknadsföring

Hej på er! 

Jag tänkte berätta om hur min sista (och intensiva) vecka på kandidatkursen i marknadsföring har varit. Häng med!  

Caseföretag: Studentlitteratur
Vi har under hela vårterminen bland annat arbetat med ett marknadsstrategiskt projekt för kurslitteraturförlaget Studentlitteratur, som ni säkert har stött på någon gång. Vi var sexton lag som utformade varsin marknadsplan samt kommunikationsplan. Tidigare studenter på kursen, som Johan Anselmsson ansvarar för, har arbetat tillsammans med typiska konsumentvarumärken som Quorn och Spendrups. Så i år var det en liten annorlunda utmaning där fokus låg på att skapa en direktkontakt och relation med målgruppen, studenterna. 

Min grupp i emojiformat :–)  

Från Zoom-möten till grupprum
Förra veckan hade vi en dugga och direkt därefter har jag och mina fyra tappra gruppmedlemmar suttit heldagar med projektet, vridit och vänt på allting i många timmars Zoom-möten som sen avlsutades med en heldags slutspurt i grupprum. Några av de stora utmaningarna som förlagsbranschen i stort möter är digitalisering, e-handel, internationella förlag och den konkurrerande andrahandsmarknaden. Spännande!! 

Presentation på distans
I onsdags var det dags då vi hade en heldag där samtliga grupper pitchade sina förslag. Det är alltid speciellt att presentera på distans framför en massa små huvuden ihopsamlade framför sig på en skärm men det var framförallt väldigt intressant att höra hur många tagit en annorlunda vinkling på utmaningen.
Här kan ni läsa mer om förslaget som representanterna för Studentlitteratur tillsammans med gurun Mats Rönne valde som vinnare! 

Så här kände vi efter pitchen men då var det dags att ge sig på nästa uppgift!

Tiden går snabbt här i Lund. Nu har ännu en kurs kommit till sin ände, den har varit fylld med kunskap som forskare och yrkesverksamma delat med sig av. Ett vemodigt men trots allt lite skönt farväl! 

/ Bisera 







mars 25, 2021

Inlägget postades i

Studentliv