Sista ansökningsdag den 15 oktober

Hallå alla läsare!

Hoppas ni njuter av oktobersolen. Det är verkligen så lyxigt att ha så många plusgrader såhär års! Vi har kommit en bit in på vår nya kurs, rättshistoria. En annorlunda kurs om en jämför med tidigare kurser under juristprogrammet. Många tycker kursen är rolig och vi får lära oss om allt ifrån häxprocesserna till när de första lagarna skrevs ned.

Men snart är det dags att välja kurser och program inför vårterminen 2019. Missa inte att anmälan inför vårens kurser och program stänger redan nu på måndag den 15 oktober! Anmälan görs genom antagning.se. Har du kanske inte riktigt bestämt dig ännu och behöver få inspiration så kan du också kika in här för att läsa mer om våra kurser och program.

Att tänka på inför ansökan:

• Glöm inte att rangordna smart
    – Rangordna dina val i rätt ordning så du inte riskerar att strykas. Placera alltid ditt förstahandsval högst upp. Kom ihåg att om du blir antagen till ditt förstahandsval så styrks resterande val. (De val du gjort i andra-, -tredje eller fjärde hand osv.)
  • Färre sökande under våren
    – Det brukar generellt vara lägre antagningspoäng under våren då det är färre antal sökande jämfört med hösten. Så ta chansen och sök!

Jag får ofta frågor om nollningen sker även på vårterminen, och det gör den såklart! När jag började min första termin i januari 2016 så var det kallt och hela Lund var täckt av snö, men vi hade verkligen så kul. På juristprogrammet pågår novischperioden under ca. 4 veckor. Det skiljer sig åt från olika program, men det är verkligen ett bra tillfälle att lära känna sina kursare och få många nya vänner. När vi ändå pratar nollning/novischperioder så tänkte jag faktiskt dela med mig av lite bilder från min första termin här i Lund!

Under min novischperiod i början på 2016.
Vår första finsittning: Novischfesten.
Min faddergrupp under början av min andra termin i Lund.
Vår första (definitivt inte sista) vårbal!

Så missa nu inte chansen att få plugga i Lund i vår. Jag ångrar inte en sekund att jag hamnade just här. Lund har verkligen gett mig vänner för livet och ett studentliv jag sent kommer att glömma!

Ha nu en fin helg så hörs vi nästa vecka igen!
// Dalia

oktober 12, 2018