Hej allesammans!
En vanlig oro och fråga jag hör är om Lunds universitets utbildningar är svåra. Det är ju höga antagningspoäng till många utbildningar, så då måste ju utbildningarna i sig vara svåra … väl?
Så är det faktiskt inte! De höga antagningspoängen speglar inte utbildningens svårighetsgrad, utan är ett resultat av att väldigt många söker utbildningen på grund av att den och/eller universitetet i sig är populärt. Därmed kommer oftast de med högst merit in, vilket i sin tur leder till de höga antagningspoängen. Men utbildningen i sig ska inte vara svårare än motsvarande utbildning på andra orter.
Om man ändå känner sig orolig för att klara av matten, engelskan eller förstå kurslitteraturen, så är SI-pass något som är jättebra att gå på.
Vad är SI-pass?
SI står för Supplemental Instruction. En SI-ledare kommer att hålla i drygt en timmes långa pass, där studenterna sitter tillsammans och diskuterar kursmaterialet. SI-ledaren i sig är en student som tidigare har läst och klarat av kursen du läser.
SI-ledaren är inte där för att föreläsa eller instruera. Det är en samtalsledare som planerar material ni kan gå igenom, som berör det ni läser i kursen just då. Om ni har frågor eller funderingar är det inte till SI-ledaren ni vänder er, utan till varandra; ni ska hjälpa varandra att diskutera er fram till ett svar.
Kan du ge specifikt exempel på hur ett SI-pass ser ut?
Ja!
SI-ledaren planerar in pass som läggs in i ert schema. Oftast kommunicerar SI-ledaren med klassen också, för att hitta tider som passar så många som möjligt. Viktigt att veta är att passen är helt frivilliga att gå på. Det går också bra att komma lite senare, eller gå dit och gå vid behov. Tanken är absolut inte att SI ska kännas som ett måste, utan som ett verktyg som finns där ifall du vill ha det.
På passen har SI-ledaren förberett kaffe, te och kakor som det bara är att ta för sig av. Sedan får ni studenter välja vad ni vill prata om. Det här är också en extremt central del av SI: det är studenterna som väljer innehållet. SI-ledaren ska inte komma och ha en färdig plan för passet som ni måste följa; det är ni som väljer vad ni känner ni behöver öva på.
Vilka övningar som görs kan variera mellan kurser och SI-ledare. Jag själv jobbar som SI-ledare och brukar ge ut övningar som jag gjort till små “lekar”. Till exempel delar jag in klassen i två lag med varsin uppgift att skriva en text som berör något tema de nyss gått igenom. En gång lät jag ett lag skriva en väldigt formell och svårläst text, medan det andra skrev en överdrivet enkel och barnslig text. Sedan fick lagen byta texter med varandra och den svåra texten skulle göras lättläst, och den lättlästa skulle göras formell. Det finns också SI-ledare som kan göra “fysiska” lekar där man möblerar om, går runt i rummet och pratar med varandra, kör Kahoot och frågesporter och så vidare.

Vem är SI till för?
SI är till för alla! Det låter kanske som att det är någon sorts läxhjälp, dit enbart de som ligger efter, inte fattar eller behöver extra hjälp, går. Men det är inte alls syftet med SI.
Jag gick på alla SI-möten i alla kurser jag har läst på, och tyckte det var extremt hjälpsamt. Jag hade bra studieupplägg och låg i fas med mina studier, och gick sällan för att det var något konkret jag “verkligen inte fattade”. Jag gick mest för att det var trevligt och mysigt, och ett sätt att “befästa” kunskapen ytterligare. Och ibland, även fast jag trodde jag hade läst på om allt, så kom det upp en ny fråga eller nytt perspektiv jag inte tidigare tänkt på, som jag nu lärde mig. Statistik visar till och med att de som går på SI klarar tentor och examinationer mycket bättre än de som inte går.
Man ska alltså inte skämmas för att man går på SI, eller se det som något pinsamt. Det är helt enkelt ett diskussionsforum där man hjälper varandra att utvecklas.
Ta hand om er, så syns vi kanske på ett SI-möte!
