Second hand är din bästa vän!

Tillbaka från ännu en raid av närmsta second hand! Jag tömde stället på alla fynd och går hem som en vinnare. Jag är snygg, fortfarande likvid och har samtidigt sparat planeten en massa resurser. Win win win.

Att få ihop ens privatekonomi som student upplevs tufft stundtals och då kan det vara bra med lite inspiration och tips på hur man kan hålla nere kostnaderna. Ett klassiskt sådant är matlådor, ett annat att ta med kaffe hemifrån. Ett ytterligare mycket bra tips är att köpa kläder och heminredning på second hand.

I Lund finns det flertalet second hander. Det ligger hela 4 på Stora Södergatan som löper genom hela Lund. Det råkar vara den gatan jag bor alldeles intill. Inget medvetet val vid mitt val av boende men en lyckosam slump. Det ligger också en till stor och fin second hand med eget café i utkanten av Lund dit jag och min sambo ofta går på helgerna.

Genom att hålla ögonen på andrahandsmarknaden kan man också komma över framför allt möbler till ett extremt bra pris. Det gjorde jag när jag precis hade flyttat till Lund och kom över en fräsch soffa för 400kr, matbord och 4 stolar för 500kr och ett soffbord som skänktes av förra ägaren. Det här är verkligen en guldgruva som man inte ska missa när man flyttar hemifrån för första gången. Det kan bli svettigt att finansiera en hel uppsättning av sprillans nya möbler till ens första lägenhet. Då är detta en bra lösning!

Lampan har fransar! En vattendelare har jag hört. Självklart från second hand.

Så låt oss rädda världen och vår skrala studentbudget en gång för alla! Gör dina matlådor, brygg ditt kaffe och köp din farfarskofta i handra hand!

/Axel, student

mars 6, 2023