Schema för en perfekt weekend i Lund!

Hej!

När du är student i Lund händer det självklart ofta att dina studentkompisar från andra städer vill besöka dig och se hur du har det och vad Lund har att erbjuda! Här kommer mina bästa tips för en härlig och relativt studentvänlig långhelg!

Nationernas evenemang går att se på Studentlunds hemsida!

Gästkort!

Det första och främsta tipset för en studentvänlig helg är självklart att du skaffar ett gästkort åt din studentkompis! Ett gästkort går att köpa på samtliga nationer och det garanterar att din kompis kan komma in på alla nationsaktiviteter som att hen var en lundastudent! Gästkortet kostar ca 100 riksdaler!

Fredag eftermiddag/kväll

Din kompis kommer på eftermiddagen och du överaskar med ett sprillans nytt gästkort! Du har även bokat bord på Freda’ Kök & Bar på Västgöta Nation. Det blir en bra start på en kväll som sedan slutar med dans och sång på Helsingkronas schlagerklubb!

Rinnebäcksravinen

Börja dagen med en långpromenad till Rinnebäcksravinen! På vägen hem när hungern slår till stannar ni på Lunds nation för en utsökt brunch! När hungern är mättat och allt man vill är att vila tar ni en kaffe på närmsta café och sätter er vid domkyrkans vägg och solar! Din kompis vill självklart se ett annat känt skånskt landmärke (utöver domkyrkan) så ni tar en snabbt tur till Malmö och Västra hamnen på endast 15 minuter för att kika på Turning Torso och promenera längst vattnet. När ni återvänder till Lund är ni kanske lite smått frusna så då kan ni titta in på valfritt mysigt café i Lund och exempelvis köpa en varm våffla att dela på!

Syster Jakobs

Nu har det blivit kväll och efter en utsökt middag bestående av en falafelrulle för 25 kr ska dansskorna på igen; Penthouse, Lunds nation kallar! Väl på Penthouse blickar ni ut över den panorama utsikten där ni bland annat ser Turning torso- (igen!) och morgondagens destinationsmål….

Kompis Julia

Min fina kompis Julia på Penthouse (Lunds Nation)!

Söndag

Pigga och glada en härlig söndag tycker jag att ni borde bege er till Lunds centralstation och ta en tur till Köpenhamn! Köpenhamn ligger endast ca 50 minuter bort och ja- behövs det någon vidare motivering? Självklart vill du impa på din kompis genom att visa kulturella och fina Köpenhamn! Där rekommenderar jag en sväng i botaniska trädgården, shopping i secondhandbutiker och avkoppling i solen på en härlig uteservering!

PoK// Rebecca

mars 11, 2024