Sakerna jag önskade jag visste innan jag åkte på utbyte

Så detta blir nog mitt sista inlägg med temat utbyte, eftersom jag nu kommit hem! Jag tänkte jag skulle avrunda med några tips eftersom jag nu är en EXPERT på allt som har med utbyten att göra. Om jag ska sammanfatta min upplevelse lite kort så hade jag nog sagt “Sjukvård, fast på ARABISKA”. Jag sa inte att jag skulle sammanfatta det väl.
Mitt första tips, något jag önskar jag hade gjort från dag 1 är att skriva dagbok. Det finns flera anledningar till varför jag tycker skriva dagbok är något man borde göra, särskilt när man är på utbyte. Det är ett perfekt sätt att få utlopp och skriva ner på papper gällande vad man har upplevt under dagen och på så sätt bearbeta det. Det är även väldigt kul att kolla tillbaka på, redan nu. Sen känner man sig väldigt gammaldags när man skriver saker på papper.
På tal om att vara gammeldags och skriva saker på papper, något jag önskar jag hade gjort hade varit skicka vykort. Visst, det finns en stor sannolikhet att det är snabbare att vänta hela utbytet, ta med vykorten och lägga de i brevlådan själv, men det är inte alls samma grej. Den där stämpeln ger något extra. Lite oumff.

Mitt tredje tips är att ha en serie nedladdad på datorn. Inte för att skryta men jag är lite känd för min sundhet. Skämt åsido, jag har en tendens att bli sjuk (om det beror på otur eller att mitt immunförsvar har ett grymt fack som ser till att de får semester och kortare arbetsdagar, det vet jag inte), både hemma och utomlands. Så när jag oundvikligen blev slagen av pestens högra hand och pådrog mig en åkomma, var jag otroligt tacksam att jag hade laddat ner hela Scrubs så jag kunde kolla på något när jag låg och tyckte synd om mig själv.
Mitt sista tips är att ta lediga dagar, där man bara sitter på caféer och läser en bok. Att vara på utbyte är väldigt uttröttande, särskilt när man är lite introvert som jag är. Att kunna ge allt några dagar är bättre än att ge lite alla dagar. Det tycker jag i alla fall, men jag lider inte så mycket av FOMO.

Lycka till på era egna utbyten och hoppas ni fortfarande vill läsa mina inlägg även när de inte har tema Mellanöstern och Utbyte.

//Alexander, student

november 21, 2022