Saker man SKA göra innan man börjar plugga i Lund

Ditt antagningsbesked närmar sig med stormsteg och du börjar fundera på “Vad SKA man göra innan man börjar plugga i Lund?”. Därför kommer jag med en lista på saker jag tycker man bör göra innan man börjar plugga. (Ja, jag clickbaitade dig i titeln, men det finns inga lagar när det kommer till content )
1. Vila upp sig!!! Den här är nog den viktigaste av alla punkter. Jag kan inte trycka nog på att vilan är essentiell. Du har slitit inför dina nationella prov, inlämningar och allt annat i gymnasiet. Nu ska du börja plugga på universitet och tänker säkert “gud vad bra om jag ligger lite före”. NEJ! Släpp boken. Spendera sommaren på att hänga med vänner, chilla på stranden och njuta av solen. Inte på att vara “duktig”. (Du kan ta upp boken igen men bara om den är skönlitterär och du läser den för nöjes skull)

2. Ställa sig i bostadskö. Boendet är en faktor som många brukar oroa sig för. Så den kan vara värt att ställa sig i bostadskö så snart du fått antagningsbeskedet. Du kan läsa mer här! https://www.lu.se/studera/livet-som-student/hitta-bostad

3. Börja fundera vad du vill ha ut av din tid. Vi är alla olika och därför är det också rimligt att vi vill ha ut olika saker från studietiden. Vissa av oss kanske vill gå på extra många fester, vara frontfigur för olika roliga evenemang och sånt där. Andra vill hålla sig så långt bort från det som möjligt, doktorera, vara bäst i klassen samt alltid ha koll på läget. Nu har jag målat upp det som ett scenario som är binärt. Det är helt enkelt inte sant. Du kanske vill vara båda? Eller inget av de? Oavsett, så är det du känner är rätt, det som är rätt för dig. Så fundera på det. Sen kan du slänga det ur fönstret, för det blir ändå aldrig som man tänkt sig.

4. Läsa igenom den här bloggen för en massa inspiration. Bloggen är fylld med inlägg från ett gäng olika människor om olika ämnen. Det bör finnas svar på (nästan) alla dina frågor bara några klick bort. Finns det inte? Skriv till oss! Vi tar gärna emot tips om saker just du är intresserad av att läsa om.

//Alexander, student

maj 8, 2023