Saker jag önskar att jag visste innan jag började plugga…

Hej allihopa!

Många av er ska ju börja plugga till hösten och är säkert supernervösa inför terminsstarten – det behöver ni absolut inte vara. Här kommer lite snabba tips som kommer underlätta er början på universitetet och som jag önskar att jag fick höra när jag började plugga!

1.) Du behöver inte köpa all kurslitteratur – seriöst, slösa inte all din CSN på kursliterattur som du med all förmodan kommer att behöva sälja efter en termin. Du kan hitta det mesta på Z-libraries.com eller fråga f.d kursare om du kan låna deras böcker (om de inte har sålt dem).

2.) Underskatta aldrig en god fika – om du har tid, möjlighet, och pengar för det, så tycker jag att du ska unna dig en god fika med någon som du uppskattar. Nu kanske ni tänker, “men Ismar, jag unnar mig en fika hela tiden – varför är detta så märkvärdigt?”. Jo, för att som student så har man ett begränsat schema, och hitta lite tid för att unna sig själv är väldigt uppskattat så ta det inte för givet.

3.) Ta det lugnt, det löser sig – detta är verkligen något som jag borde ha sagt till mig själv (problemet är att jag vet att jag inte hade lyssnat på det, men kanske är smartare och faktiskt gör det). Allting kommer att bli bra, även när det ser ut som att det aldrig må göra det. Om du kuggar en tenta eller missar något så är det verkligen inte hela världen. Du vet när folk brukar hurra och klappa om någon tappar en tallrik? Tänk lite åt det hållet – försök att hitta glädjen i det som gör dig upprörd.

Hoppas att dessa tips kommer att hjälpa er och att ni har en underbar terminstart!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

juni 28, 2022