Såhär kan en bostadsansökan se ut!

Hej på er!

Jag måste erkänna att vägen till boende har inte varit lätt för mig. Jag blev antagen till Lunds universitet under andra urvalet och råkade missa novsichförturen som blivande studenter får via AF-bostäder. Jag hade alltså ungefär 2 veckor på mig att packa ihop mina väskor och flytta till Lund… men jag hade ju inte fixat något boende. PANIK!!!!

Vad som blev min räddning var Blocket. Jag slängde ihop en annons och några dagar senare hittade jag ett svar som fångade mitt intresse. Det var nämligen en student som ville hyra ut ett rum i sin studentlägenhet! Så jag gick från att inte ha något boende överhuvudtaget i Lund till att plötsligt ha ett kontrakt som sträckte sig i 5 månader! Detta gav mig gott om tid att söka ny bostad under tiden. Till slut bestämde jag mig för att investera i Lund så det blev en bostadsrätt för mig, vilket jag absolut inte ångrar drygt 1 år senare. Lund är ju faktiskt en väldigt bra stad att investera i.

Nåväl, jag tänkte ge er mina bästa tips på hur man skriver en så intressant och bra bostadsansökningsannons på blocket/facebook/bopoolen, för er som kanske hamnat i samma sits som mig.

Rubriken är det första hyresvärden ser!
Jag minns att jag skrev ’’nyblivande biomedicinstudent söker ett boende omgående’’ som rubrik för att få in att jag är studerande och att jag söker ett boende helst NU. Försök alltså att få in så mycket information som du bara kan i rubriken då det är det första hyresvärden ser!

Släng därefter in lite ’’tråkiga uppgifter’’ om dig.
Oftast inleder man en bostadsannons med att nämna vad man heter, hur gammal man är och var man bor just nu. Lägg även till någon liten mening om det är så att du är djur- och rökfri!

Berätta nu lite kort om dig själv!
I min annons skrev jag ett kort stycke om var jag jobbar och vad jag ska plugga i den nya staden. Detta kan vara bra att göra för att låta den potentiella hyresvärden veta hur länge du hade tänkt stanna i Lund och i så fall erbjuda ett längre kontrakt!

Är du en lugn person som inte planerar att arrangera fester i ditt nya boende? Skriv det med! Kan verkligen uppskattas hos de lite äldre hyresvärdarna.

Och nu till det viktiga!

• Berätta vad du söker efter. Vill du ha en helt egen lägenhet eller räcker det kanske med en soffa eller ett rum? Kan du tänka dig bo i kollektiv? Man brukar oftast skriva ’’Jag söker en 2 rok i första hand’’ eller ’’Jag söker ett rum på ca 15 kvm’’. Det senare är lättare att få napp på och då bor man oftast som inneboende hos någon. En lägenhet i första hand är inte många som erbjuder nämligen.
  • Vad kan du tänka dig betala för kalaset? Här är det viktigt att göra en background-check då många hyresvärdar är ute efter att lura nyblivna studenter genom att sätta en på tok för hög hyra. Be om adressen så att du kan besöka boendet eller kolla upp hur nära universitetet/centrum du kommer att bo i så fall.
  • Vill du gärna bo centralt, nära universitetet eller kan du tänka dig pendla till skolan? Här gäller det att inte ha ett krav på att bo centralt, utan snarare skriva det som en preferens. Försök att ha ett öppet sinne!
  • Hur långt kontrakt söker du? Ett år? Ett halvår? Tills vidare? Här är det viktigt att tänka på att många hyresvärdar har en uppsägningstid. När kan du tänka dig flytta in?

Nu är det bara att vänta in svaren. SE UPP för bedrägeri dock, är det något som låter lurigt så tacka hellre nej till ett erbjudande. Det kommer fler som erbjuder ett boende, I promise!

En hörn från mitt rum som jag hyrde i 5 månader. Detta rum var möblerat med en byrå, en hylla och ett skrivbord, som tur är! Se till att lägga till om du önskar att få boendet möblerat.
Min första växt som skulle få mitt lilla rum att kännas hemtrevlig. Denna kaktusen har varit med om mycket…
… men lever än idag! (trots att jag vattnat den ca 1 gång på 1,5 år)

Ha det bra så länge!
/Liza

maj 10, 2018

1. Sven

Detta lugnade ner mig en del. Tack för tipsen+

2. lizat

Hej!

Vad bra att du känner så! Då har jag lyckats förmedla budskapet :-).
    Lycka till med allt!

/Liza