Ropen skalla, lika CSN till alla! Damnit.

Tillbaka i Boston efter ett välbehövligt lov.

Här kommer jaaaaaag!!

Jag kan verkligen rekommendera Costa Rica om någon behöver inspiration till resmål. Härliga stränder, natur, äventyr, bad och framför allt SOL och VÄRME!

Stranden nedanför vårt beach house.

Som student behöver man verkligen komma iväg från studierna ibland. Speciellt när man som jag är i slutet av utbildningen och som jag, bara vill bli klar. Eftersom det mesta pluggväg just nu bara känns som en transportsträcka till examen var det definitivt ett välkommet ombyte att åka till USA och studera. Igår var inte en superproduktiv dag utan övervägde mest om jag skulle hänga på Arvid och Louise och kolla på Boston Bruins. Jag är inget superstort hockeyfan men “when in Rome…”

Boston Bruins-Anaheim på TD Garden.

Riktigt tråkigt att de släppte in ett mål i slutminutrarna så det blev förlängning. Som de förlorade. Inget slutspel för Bruins nu enligt Arvid men mål av Loui Eriksson. Såklart, gammal Frölunda-spelare ju! Gubben som satt raden över mig spillde för övrigt ut halva sin öl över min jacka när Loui gjorde mål UTAN att be om ursäkt?!!! Så jag gjorde som vilken svensk som helst hade gjort – gav honom onda ögat, torkade av jackan och satte mig ner igen.

En annan tråkig sak jag fick höra i veckan var att CSN har beslutat att införa nya regler för studiemedel utomlands. Lyckat tyckte dem, mindre lyckat tycker jag. Som jag har fattat det (med reservation för att jag har fel) var reglerna tidigare baserade på behov. Ex. pluggar man i ett land där kostnaderna är högre får man mer. Eller man får ju såklart inte. Det är ett lån som ska betalas tillbaka som min kära mor gärna upplyser mig om. Fast även det mest fördelaktiga lånet du kan ta och en investering i min framtid som jag brukar kontra med.  Hursomhelst, de nya reglerna innebär istället att alla studenter får lika mycket, oavsett vart man reser.

Fullt medveten om hur bra vi har det i Sverige som ens har möjlighet att studera utomlands, gratis dessutom, är jag lite tveksam. Nu hade jag tur att få en del stipendier men om jag bara hade behövt leva på CSN i USA… Äh, jag vet inte hur det hade blivit. Inte lika kul i vart fall. Reglerna innebär dessutom mindre studiemedel vilket definitivt begränsat min upplevelse här. Därför vill jag uppmana de studenter som ska till USA eller till annat land med höga kostnader att söka bidrag INNAN 1 juli 2015.

Jag vill även passa på att tipsa om stipendier som är värda att söka:
Carl Erik Levins Stiftelse
Craafordska Stiftelsen
Fredrika Bremer Förbundets Stipendiestiftelse (endast för kvinnor!)
LU:s stipendier

Finns hur många som helst men dessa var de jag sökte. Lägg ner tid på ansökan för det är så värt det! Tror framför allt det är viktigt att vara konkret i sin ansökan och visa på hur utbytet kan gynna din framtida karriär och beskriva vad du kommer göra för att förverkliga detta.

/Linda

mars 27, 2015