Rädslan för att inte lyckas

Anteckningsblock med pennor
Anteckningsblock och andra prylar som är nödvändiga vid tentaplugg.
Universitetssjukhuset i Lund
Anteckningsblock med pennor
Anteckningsblock och andra prylar som är nödvändiga vid tentaplugg.

Hej nuvarande och blivande studenter!

Många av er är säkert nya i Lund och ska snart skriva era första tentor. Jag minns själv när jag skulle skriva min första tenta och all ångest jag hade inför detta STORA moment. Skulle jag vara tillräckligt duktig? Tänk om jag inte klarade tentan – ska jag hoppa av då? Tänk om alla klarar tentan och att jag är den enda som kuggar?

Jag hade förstått att en tenta på universitetet var en helt annan grej än att skriva ex. ett matteprov på gymnasiet. Nu var det tunga böcker som jag skulle plöja igenom och det var inte alls lika tydliga läsanvisningar som jag var van vid på gymnasiet. Dessutom tillkom en helt ny värld med äventyr som man hade yrat runt på i flera veckor, allt från sittningar till Helsingöräventyr. Sen kom den jäkla dagen, jag kuggade min första tenta. Nederlaget att hamna under gränsen för godkänt – pinsamt!

MEN, viktigt att ha i åtanke om du någon gång skulle kugga en tenta:

Om du kuggar en tenta så ligger det troligtvis i att du har en ineffektiv/icke-hållbar studieteknik -> ta hjälp av kompisar eller studievägledaren. Eller att du haft alldeles för många engagemang under terminen (mkt vanligt fenomen i Lund).

Kom ihåg att en större del av alla universitetsstudenter någon gång kuggar någon av sina tentor – livet går vidare. Omtentor är allt annat är farligt och med facit i hand är dem dessutom överkomliga.

/Isabella

september 18, 2019