Post första antagningsbeskedet

Hej!

Äntligen har det första antagningsbeskedet landat i våra inkorgar, och kanske har du just tackat ja till en plats på din drömutbildning, eller går du med spänd förväntan inför andra antagningsbeskedet. Oavsett vilket scenario du lever just nu önskar jag dig lycka till och håller tummarna för att det blir precis så bra som du hoppas!

För mig som samlar ihop min kandidatexamen genom fristående kurser har det även blivit dags för mig att välja hur jag vill spendera hösten, med andra ord har jag inte undkommit anspänningen det innebär att vänta in antagningsbeskedet. För egen del har jag sedan tidigare en idé om hur jag vill forma min examen och har tack vare det möjligheten att välja ut ganska exakt vilka kurser jag vill och behöver läsa för att nå dit.

Skulle ni efter antagningsbeskedet känna er modfällda av någon anledning vill jag därför uppmuntra er att kontakta universitetets studievägledning. I många fall går det nämligen att plocka samman en examen genom fristående kurser som ger er möjlighet att verka inom det område ni önskar i framtiden trots att ni inte kommer in på er drömutbildning direkt. Skulle ni dessutom börja läsa en eller flera fristående kurser nu och senare komma in på ett program, går dessa i flera fall att tillgodoräkna sig i sin examen på något vis, särskilt om ni valt kurser i samråd med en studievägledare då dessa har god insikt i hur en lägger upp sina studier på bästa vis.

Stort lycka till så kanske vi ses i höst!

Lina

juli 17, 2019