Plugga direkt eller ta uppehåll?

Efter gymnasiet är många skoltrötta och väljer därför att ta uppehåll och jobba eller helt enkelt göra något annat innan de eventuellt väljer att studera vidare. Personligen valde jag att börja plugga direkt efter gymnasiet och ångrar inte det beslutet. I mitt förra inlägg beskrev jag varför Lund var den perfekta övergångsstaden och tänker fortsätta på samma spår.

Många vänner som var skoltrötta efter gymnasiet såg fram emot att slippa skolstressen. De såg fram emot att kunna klocka in på morgonen och lämna allt i samband med att de klockade ut åtta timmar senare på jobbet. En del såg det som befriande att slippa sitta stilla och tänka hela tiden när de kunde arbeta fysiskt istället. De frågade mig hur jag orkade börja plugga direkt och om universitetsstudier var utmanande.

Ovanstående i all ära, men jag tycker att det är befriande att studera. Missuppfatta mig inte, universitetsstudier är utmanande och det krävs genuin ansträngning för att klara av det. Livet som juriststudent är krävande, men det öppnar också upp för möjligheter att göra annat. En vanlig vecka kan innebära en schemalagd föreläsning per dag. En föreläsning håller på i två timmar och därefter är jag fri att disponera min tid som jag vill. Jag kan välja när jag vill plugga och när jag vill göra annat, förutom det schemalagda så finns inga måsten.

Studentlivet möjliggör även för många att syssla med annat än studier, nämligen sina respektive hobbyn. Det är inte lätt att ha tid över för annat när man är på ett jobb 08-17 och dessutom är trött när man kommer hem. Som student har jag kunnat välja vilka aktiviteter som jag velat delta i snarare än att basera mitt val på ”jag orkar inte idag”. På det sättet har mina studier möjliggjort för mig att leva det liv jag vill.

För att sammanfatta det så skiljer sig universitetsstudier från gymnasiestudier i den mån att man oftast inte är instängd i ett klassrum hela dagarna och läser ämnen man kanske inte är intresserad av. På universitetet läser du något som intresserar dig och det pågår oftast inte hela dagen. Det är därför även möjligt att göra annat än att bara sitta stilla och tänka, det är möjligt att leva ut sina intressen.

/ Hamid

oktober 18, 2016