På besök i grannstaden över vattnet

Häromveckan var jag på konsert i Köpenhamn och föll än en gång för vad som förmodligen är min favoritstad i världen. Det är något med staden som bara får en att känna sig så kontinental. Jag vet inte om det är växelkursen, språket eller kosten. Något är det.

Att åka från Lund till Köpenhamn är inga problem alls. Jag satte mig på tåget 16.00 och var på plats ca 45 minuter senare. Inte mer än så var det. Hade jag känt mig lite feg, så kan man ju alltid hoppa av i Malmö, som snart kan kallas lilla Köpenhamn med tanke på hur många danskar som bor där. (Min pappa är en sån så jag får säga sånt. Tror jag?)

Detta är iallafall jag som slår ett slag för Lund genom att slå ett slag för Köpenhamn. Lund har mycket, men om någon säger till dig att Lund har allt så ljuger de. Lund är mysigt, har mycket grejer för studenter och en massa annat. Vill du ha mat på Michelin-nivå? Köpenhamn. Vill du ha den kontinentala känslan utan att behöva flyga? Köpenhamn. Vill du behöva använda engelska TROTS du bara åkt tåg i 45 minuter? Köpenhamn. Ta bilder på fina färglada hus och få likes på Instagram? Köpenhamn.

Skulle man vilja bo i Köpenhamn och pendla till Lund känner jag till och med flera som gjort det. Kom till Lund! (Så du kan prova åka till Köpenhamn)

//Alexander, student

april 24, 2023