Öppet hus i Lund och tentaplugg

Hej från mig och min studiekamrat Blixten!

Jag vill passa på att inleda detta inlägget med att nämna att nu på lördag den 9/3 kl. 10-15 är det dags för Öppet hus här på Lunds universitet! Vi kommer att ha en utbildningsmässa i AF-borgen och under dagen kommer det även att bjudas på ett flertalet föreläsningar om olika aspekter av studentlivet. Detta är ett perfekt tillfälle för dig som funderar på framtida studier att komma och ställa frågor, få en överblick av utbudet, och gå på en av våra guidade turer!

Besöket är såklart helt gratis och man behöver inte anmäla sig i förväg. Flera av oss studentambassadörer kommer att jobba på plats, så jag hoppas att vi ses där!

I övrigt så är det tentaplugg som gäller för min del denna vecka. Nästa vecka är det nämligen dags för muntlig examination i kursen rättshistoria.

Muntliga examinationer är inte ett jättevanligt inslag på juristprogrammet, utan för det mesta har vi salstentor eller hemtentor. På denna muntan får vi inte ha med oss något material, utan mycket av denna kursen går ut på att memorera saker och sedan kunna prata fritt utifrån en ganska brett ställd fråga. Detta kan såklart kännas lite nervöst, men jag tycker faktiskt att man blir mer och mer trygg i att prata inför folk under programmets gång. Dessutom så tycker jag att rättshistoria är ett väldigt kul ämne, så jag håller tummarna för att detta kommer att gå bra!

Såhär kan det se ut när jag sitter och tentapluggar hemma.

/Ester

mars 7, 2024