Öppet hus, där frågetecken blir till utropstecken!

Idag, torsdag 19/3 2015, är det ingen vanlig dag utan det är Öppet hus på Campus Helsingborg. Ett perfekt tillfälle att besöka Campus för att se hur det är på insidan, träffa representanter och få mängder av information om utbildningarna. Mellan kl 15-17 är vem som helst välkommen för att besöka studenterna i Helsingborgs andra hem. Jag kommer vara här för att svara på frågor, hålla föreläsning om både studentlivet och om Service management samt prata allmänt med de som känner för det. Så är man intresserad och nyfiken på universitetet är Öppet hus enligt mig det bästa sättet att skapa sig en egen uppfattning om vad det är och hur det går till.

Den 12 april är det Öppet hus i Lund där alla fakulteter finns representerade och hela universitetet informerar om alla möjligheter som finns på Lunds universitet. Även i Lund kommer jag att vara för att svara på frågor och försöka hjälpa nyfikna besökare att hitta en utbildning som passar just det som de är intresserade av.

Tips inför Öppet hus

Innan
Innan man besöker öppet hus är det till stor fördel att kolla upp information på hemsidor om utbildningarna. Jag listar några relevanta hemsidor nedanför som kan vara användbara. Genom att ha en uppfattning av vad utbildningarna går ut på och vad som händer på universitetet är det enklare att ställa frågor och förstå svaren man får.

Lunds universitets hemsida
Lunds universitets utbildningskatalog
Hur det är att vara student
Ansökan till högre utbildning
Tips och information om högre utbildning

oppet hus 2
Bilder från förra årets Öppet hus

Under
På Öppet hus så var inte rädd för att ställa frågor. Vi som är där och representerar universitetet och diverse studentföreningar är där för att vi vill informera och besvara frågorna. Som studentambassadör inleder jag gärna konversationer och pratar länge och mycket om allt möjligt. Så är det något speciellt man undrar eller har funderingar kring så är det bara att fråga. Inga frågor är för dumma och om frågan inte kan besvaras hänvisas den  till någon som förhoppningsvis kan.

Oppet hus 1
Ambassadörer vid informationsborden som besvarar frågor

Efter

Det är väldigt mycket information att ta till sig vid den här typen av event. Mycket information som sägs och det är svårt att få ett helhetsgrepp om hur det är att vara student. Mitt tips är därför att dels samla på sig så mycket informationsblad och liknande som möjligt. I efterhand är det bra att läsa igenom all information och reflektera kring om det var någon man tyckte var extra intressant.
Det går sen utmärkt att i efterhand kontakta antingen oss ambassadörer, institutionen eller studievägledarna om det finns nya frågor. Kontaktuppgifter hittar man enklast via institutionernas hemsidor som går att söka via Lunds universitets hemsida www.lu.se.

Ha di gutt! Så ses vi förhoppningsvis antingen i Helsingborg eller Lund!

/Andreas

mars 19, 2015