One of a kind – Lund

En fråga som ofta ställs till oss lundastudenter är ”vad är det som är så speciellt med Lund egentligen?”

Det enklaste och snabbaste svaret är givetvis att det är studentlivet i kombination med den förstklassiga utbildning som erbjuds. Men Lund är definitivt mer än så och dagens inlägg ägnas åt att mer utförligt berätta om varför jag en gång i tiden föll pladask för Lund och varför jag varje termin blir nykär i denna staden.

Litet, mysigt, genuint – Lund må vara en till ytan liten stad men med många studenter, ca 42 000 stycken är vi. Dessutom utgör vi också runt hälften av antalet invånare. Det gör att hela staden är involverad i universitetet och oss studenter. Butikerna har studentrabatter, det säljs billig kurslitteratur, vägarna är cykelanpassade, hyrorna rimliga och invånarna tåliga mot alla våra festligheter och upptåg. Det är ett faktum att Lund är ett universitet med en stad – och inte en stad med ett universitet.

Världskänt, internationellt och öppet – Tack vare att Lund har rena utbyten med 600 andra universitet runt om i världen så är miljön väldigt internationell. Man knyter kontakter jorden runt och skaffar sig vänner för livet. Man kan åka på utbytestermin till det där landet långt man alltid velat besöka eller skaffa en praktik i New York. Lund må vara en liten by i jämförelse med många andra universitetsstäder MEN vi är välkända och världsberömda. Tack vare vår framgångsrika forskning, goda rykte och duktiga studenter så finns vi på kartan!!

Vackert, historiskt och högtidligt – Trötta tentapluggsögon får ständigt njuta av den vacka miljö som vi studenter dagligen vistas i. Att få gå in på UB en höstig dag med färgsprakande löv runt, cykla ner till AF-borgen i balklänning och ha en riktig pangkväll eller att i maj stå och lyssna på studentsångarna som sjunger in våren utanför universitetshuset – det är en LYX! Så innovativt och framtidstänkande men ständigt med en backspegel över en stolt historia. Min absoluta favoritbyggnad är kirurgen, det är fint att få sitta utanför och läsa kurslitteratur och ta en kopp te och tänka på hur många tusentals studenter som gjort likadant genom århundradena.

Gemenskap, festligheter och kärlek – Det som jag kommer att sakna allra mest den dagen jag står på trappan med mitt examensbevis i handen. Oh herre vad mycket roligt jag upplevt i denna staden. Vad många fina människor jag träffat och vad mycket kärlek det finns. Studenter är så engagerade, öppensinniga och hjärtliga. Från alla delar av Sverige och världen kommer vi för att mötas här i Lilla Lund och ha The Time Of Our Lives!!!

En lundastudent i Lund. Den här tunneln cyklar jag genom varje dag. Bara en av alla vackra platser här. (foto: Håkan Röjder)

Det var allt jag hade på hjärtat för denna gången – men vi ses väl på kunskap- och framtidsmässan i Gbg 23-25 november? Har ni några frågor så får ni hemskt gärna besöka vår monter och snacka med oss ambassadörer!

Kram Kristin

november 21, 2017