Om att ta ett steg ut i arbetslivet samtidigt som man är student

Hej bloggen och glad fredag på er!

Som jag tidigare nämnt så har jag valt att ha en hel termin med internship denna våren och i dagens inlägg så tänkte jag lyfta fram fördelarna med att ta ett kliv utanför studierna för att testa sina nya kunskaper i praktiken.

Jag har sedan januari varit ute på praktik på två olika arbetsplatser. Först en advokatbyrå som sysslar med affärsjuridik där jag var i 10 veckor och nu är jag på Centrum för europaforskning vid Lunds universitet. Alltså två helt skilda arbetsplatser med helt olika ändamål. Anledningen till att jag valde att dela upp min praktiktermin var just för att få uppleva två vitt skilda juristyrken och känna efter var jag skulle vilja landa.

Att komma ut i arbetslivet för några månader har gett mig många insikter gällande vem jag är som yrkesperson och vilken typ av arbetsplats som passar mig. Gång på gång så har jag också slagits utav att de uppgifter som legat på mitt bord på advokatbyrån varit snarlika de tentauppgifter och seminarier som man ställts inför under sin studietid. Himla mäktig känsla när man inser att man de facto kan saker och ting och att alla dessa oräkneliga pluggtimmar lönar sig direkt. Överraskande har också varit hur socialt livet som jurist är. Utbytet av frågor, kunskap och idéer har varit minst sagt givande och situationer som annars hade känts övermäktiga har istället blivit en utmaning att lösa med god hjälp. Likaså så har under min senaste vecka på CFE fått möta vår handelsminister, EU-kommissionären och topptjänstemän inom EU. Hur ballt som helst att få träffa de personer som representerar Sverige i EU. (Lätt att glömma bort att man bara är en tös från landet när man får träffa så mycket kändisar).

Fem snabba om varför man ska göra internship under sin studietid

• Få det bekräftat att man pluggar rätt sak och gillar sitt blivande yrke
  • Skapa kontakter inom sin framtida bransch
  • Bra med paus från studier
  • Mer rutin i vardagen när man jobbar 09-17
  • Lärorikt att ta del utav tips och erfarenheter från sina handledare och kollegor

En av de allra största fördelarna med att säga att man är student vid Lunds universitet är att det ses som en kvalitetsstämpel på en mycket god utbildning vilket såklart uppskattas arbetsgivare och näringsliv. Så bara genom att vara lundastudent så har man en god chans till att få den praktikplats som man drömmer om.

Tack vare att man under sin studietid har oerhört god kontakt med näringslivet så är steget ut på praktik eller ett första jobb mycket nära. Under mina 3 år vid Lunds universitet så har jag träffat ca ett företag i veckan på lunchseminarier, mingel eller evenemang. Man har således haft god möjlighet att bekanta sig med olika branscher och få en känsla för vilken typ av arbetsplats som passar en själv bäst. Att det finns så goda möjligheter till att bygga relationer och kontakter under studietiden är en ypperlig chans som jag verkligen tycker att man som student skall utnyttja till fullo. Gå på din kår/fakultets evenemang, mässor och workshops, mingla med företagsrepresentanter, lägg till yrkesverksamma på linkedin och våga att ta kontakt med personer som gör det du drömmer om att få jobba med.

Avrundar med ett gäng tillhörande bilder

På centrum för Europaforskning. Min praktikantkollega Agnes, jag och min handledare Jörgen
Från ett mötesrum på advokatbyrån
EU-dag vid universitetet. Här var det paneldebatt
Tre jurister slår sina kloka huvuden samman för att lösa en tvist
Min sista dag på praktiken på byrån i Göteborg. Här tillsammans med en kollega som svarat på alla mina 100.000 frågor och hjälpt mig med allt möjligt.
Ikea-dag med Lundaekonomerna. Under dagen fick vi träffa medarbetare, lära oss om rekryteringsprocessen och ställa frågor.
IKEA-gänget som katalog
Cecilia Malmström besöker Lund. Mäktigt att ha vår EU-kommissionär på besök!!

På återseende!!

Kram Kristin