Ny termin – nya möjligheter

Hejsan!

Mina studier

Jag tänkte att det för mitt första inlägg är passande att berätta lite om vad jag läser och hur det kan se ut för en student såhär i början av terminen! Själv läser jag ett masterprogram i Litteratur-Kultur-Media också kallat LKM. För att läsa ett masterprogram måste man ha en kandidatexamen sedan innan. Min kandidatexamen är i litteratur. När jag började fanns dock inget program i litteratur så jag satte ihop min examen själv med fristående kurser, vilket gick minst lika bra (ett blogginlägg om hur det gick till kommer senare under terminen!). Nuförtiden finns dock ett kandidatprogram i litteraturvetenskap.

Denna terminen läser jag två kurser- den ena handlar om världslitteratur och den andra om den ryska silverålderns litteratur. Hittills tycker jag båda är mycket roliga och spännande, även om det ibland är svårt att analysera och behandla litteratur där originalet ofta är skrivet på ett språk man inte behärskar och kanske inte ens förstår alfabetet för (som ryska!).

Terminsstart

Nu har som sagt har en ny termin dragit igång på riktigt med allt vad det innebär med nya kurser, nytt material och nya möjligheter. Jag tänkte därför berätta  hur det ser ut för mig i början av en ny termin. Själv tycker jag ofta det tar lite tid att vänja sig vid allt det nya varje termin. Det är inte alltid kursernas föreläsningar ligger på samma tider som föregående termin, är lika långa eller att man har lika mycket att läsa. Helt plötsligt kan det kännas som man har jättemycket fritid eller att man tvärt om har otroligt mycket att göra. För mig är det viktigt att ha en fysisk kalender som jag kan skriva upp vad jag har att göra i och planera mina dagar, även i lugnare perioder. Då slipper jag oroa mig för att det är något jag glömt! Dessutom tycker jag det är lite avslappnande att sitta och planera, kanske på ett mysigt café eller med en kopp kaffe hemma.

I skrivande stund har jag ganska mycket inplanerat, vilket också betyder att jag har mycket att se fram emot.  Denna månaden har jag två inplanerade fester, diverse middagar med vänner, ett paper att skriva, en skidresa och massa läsande att göra! Hektiskt – men kul!

Allt gott!

Smilla