Ny i Lund, ny på universitetet!

Nu har en ny termin dragit igång och det finns många nya ansikten i Lund och på campus. Personligen har jag roat mig med att identifiera vilka som är nya studenter. Det är ganska lätt då flertalet av dem är utklädda till kor, clowner, etc eftersom de deltar i olika novisch-aktiviteter. Själv är jag inne på mitt fjärde år som lundastudent och lundabo, och jag tänkte att jag som “senior” kunde bidra med lite information till dig som ny! Jag gillar dessutom mina listor och tycker det är perfekt att dra igång terminen med en sådan, så här kommer lite tips och info jag önskar jag hade fått när jag började plugga!

• Gå med i en nation! Nationer är en slags studentförening som anordnar aktiviteter för studenter där allt från sport och spel till lunch och barer kan ingå. Många av dem har dessutom bostäder för studenter! Lättast är att ta sig till nationen för att skriva in sig på plats. Tänk på att du bara kan gå med i en nation. (Om du är med i Smålands nation kan du dock ansluta dig till en ytterligare).
  • Kolla vilken kår din utbildning tillhör och gå med om du känner för det! Kårerna håller på med det studentpolitiska men kan också anordna aktiviteter eller novischevent!
  • Gå med i Studentlund! Studentlund kan man säga samordnar alla nationer (förutom Smålands) och kårer i Lund samt Akademiska föreningen. Man måste alltså vara med i Studentlund för att vara med i en nation, kåren och Akademiska föreningen.
  • Gå med i en novischgrupp! Novischgrupper och perioder är ett sätt att välkomna nya studenter och ett bra sätt att skaffa nya vänner och kontakter, samt lära sig mer om staden och universitetslivet. Novischevent organiseras vanligen av kårerna, nationerna eller ämnesspecifika studentföreningar.
  • Skaffa studentkortet och tillhörande app, det är genom denna du kan styrka att du är student och vilken nation du är med i. Dessutom finns det studentrabatter!
  • Du hittar din litteraturlista, schema och examinationschema på universitetets hemsida för din kurs som kan nås via hemsidan för din fakultet. Det kan dock se lite olika ut beroende på fakultet.
  • Bekanta dig med Canvas.
  • Alla studenter får använda alla bibliotek, även de från andra fakulteter än den du pluggar vid.
  • Skaffa ett LU-kort, det är i korthet ett passerkort men underlättar även bibliotekslån och liknande.
  • Låna så mycket av din kurslitteratur som möjligt! Det sparar pengar och det som står på litteraturlistan finns nästan alltid i biblioteken.
  • Börja läsa din kurslitteratur i tid. Det är jobbigt att hamna efter och svårare att komma ikapp än att bara starta i tid.

Och slutligen: kom ihåg att alla som är nya är nervösa och alla som pluggat ett gott tag har varit i precis samma position som du.

Glöm inte heller att njuta av studenttiden!

Allt gott,

Smilla