Nu är det dags att välja kurser/program

Är du mitt inne i att välja kurser/program och känner dig stressad över det?

Då är vi (i alla fall minst) två om det.

Det är nämligen så att jag också ska välja kurser inför nästa termin, eftersom att vi har valfri termin den 5:e terminen(som de flesta program har), betyder det att man kan välja vilka ämnen som man vill fördjupa sig inom, antingen i Lund eller utomlands.

Jag valde att ta utbytesterminen och läsa utomlands. Jag sitter därför just nu och kollar på kurser, vilket är svårare än vad jag trodde skulle vara. Universitetets hemsida ser inte ut som den gör här hemma, vilket gör det lite krångligare. Det är svårt att veta vilken nivå det är på kurserna och hur man ska matcha de olika kurserna, schemamässigt.

Det som är betryggande är i alla fall att det är lätt att byta kurser när man väl är på plats, tyvärr är det inget att rekommendera för er som ska börja läsa här i Sverige, då det tyvärr inte fungerar på samma sätt. Dock får man ju alltid en ny chans varje termin, där man kan byta kurser/program.

Det sköna med att plugga ett program är att mycket av det administrativa sköts av universitetet, här i Lund. Jag har därför fått mycket hjälp när jag har sökt utbytes. Och personalen på institutionen är alltid villiga att hjälpa till om man har några frågor eller så, vilket känns väldigt tryggt att veta.

Man har många länder och universitet att välja mellan när man läser på Lunds universitet, då de har samarbetsavtal med många. Det byter också att vi har många internationella studenter i Lund, vilket är ju superkul!

Ett tips till er som ska söka till program/kurser(sista ansökningsdagen är 18:e april) är att kontakta studievägledare om man har några specifika frågor om utbildningen.

Ha det bäst!
/Emilia