Nollning! Upprop! Ny termin! Vad händer sen då?

Den tredje september börjar en ny termin för alla studenter, nykomna som gamla. Jag minns uppropet till första kursen på Biomedicinprogrammet som igår. Alla var minst lika nervösa och taggade som en själv och jag hade över 100 frågor utöver den information som programdirektörerna tog upp under första dagen. För att underlätta lite, så tänkte jag svara på några av de frågorna som surrade runt i mitt huvud den dagen…

Spelar det någon roll vilken nation man väljer att skriva in sig på?
Svaret på denna frågan är nej. Inte egentligen. Att skriva in sig på en nation gör man i princip bara för att få tillgång till sitt studentkort och kunna gå ut klubb eller bo på olika nationer här i Lund. Finner man en nation som man trivs extra mycket på, så kan man som novisch byta nation under sin första termin.

Vad är studenthälsan för något?
Under studietiden så kommer man tyvärr att stöta på hinder. Vare sig det handlar om att man har tentaångest, inte finner någon motivation till att plugga eller känner sig nedstämd så är det alltid en bra idé att överväga att gå till studenthälsan som erbjuder hjälp inom en mängd områden. De erbjuder bland annat enskilda samtal för att kartlägga problemet och finna potentiella lösningar till dessa.

Var kan jag få tag i kurslitteratur snabbt?
Desto längre du väntar med att kolla upp vilken kurslitteratur som gäller för kursen, desto större risk löper du att få betala fullt pris för en helt ny upplaga från bokhandeln. Bästa taktiken är istället att kolla med någon av dina faddrar om de/någon de känner kan sälja den bok du är ute efter! Annars är Campusbokhandeln också ett alternativ, där man kan köpa begagnad kurslitteratur för en billig peng.

Var kan jag köpa en cykel?
Ett hett tips är att leta upp en cykelhandel som säljer nyligen reparerade, begagnade cyklar. Det är ofta värt att köpa cykeln med garanti. En klasskompis köpte en cykel av en äldre herre för några månader sen. Affären gick snabbt och när han hade cyklat 100 meter med sin nya ägodel hörde han mannen bakom sig skrika “Ingen garanti!!!”. Cykeln gick sönder tre veckor senare. Självklart finns det en del kap att göra utan garanti också, men på egen risk!

Nollning
Nollningen är antagligen redan igång för de flesta studenter och jag vill bara slå ett slag för att ge nollningen en ärlig chans. Det är ett fantastiskt bra sätt att lära känna sin nya klass och se till att ställa alla frågor som kan tänkas komma upp i huvudet till faddrar /generaler!

Jag avslutar med några bilder från mitt sommarlov, som för det mesta spenderades här i Lund!

Spenderade sommarens två första veckor hos min storebror i New York!
Sommar(överrasknings)fest i Stadsparken!
Hann även fånga en glimt av Ed Sheeran på Friends arena.
Konstaterade att Lomma strand låg bland topp 3 bästa stränderna i Skåne!
Här spenderade jag 8 RIKTIGT lärorika och roliga veckor av sommaren! Mitt forskningsprojekt ska presenteras redan nästa vecka och tiden har bokstavligen flygit förbi.
Carpade diem i botaniska trädgården också!
För att få lite miljöombyte från labbet åkte jag och min labbgrupp ut till Skrylle för en liten skogsvandring.
Agerade turistguide för mina föräldrar som hälsade på i ett tomt ekande Lund.
Universitetsbibliotekets gröna täcke sken som allra starkast under juli månad!
Många kvällar spenderades på mejeriet, som under hela sommaren anordnade massor av aktiviteter under kvällarna! Här ser vi stand-up komikern Messiah Hallberg underhålla en fullsatt terass.

Vi hörs!
/Liza