Nej, du kommer inte behöva tälta i en park

aventyr

Nu har första antagningsbeskedet kommit och jag vill säga grattis till alla som kommit in till fantastiska Lund! För er som blivit reserver, upp med hakan för att än är det inte över! Det finns ännu en antagningsperiod samt att man kan bli antagen efter det! I vilket fall som helst, vare sig ni är antagna eller hoppas på att bli det, är BOENDET en läskig och kanske till och med jobbig tanke som dyker upp!

Det första ni får höra när ni säger att ni vill plugga i Lund är säkert något i stil med “Jaha, men det finns ju knappt något boende. Jag har hört att folk har fått tälta ute och grejer” (Alltså nej, du kommer inte få sova under bar himmel även om du vill det)

cykel
Här kan man bo!

Jag förstår att det kan låta skrämmande! MEN bostadsbrist finns ju i hela landet och det är inte lättare att få tag på lägenhet i Stockholm eller Göteborg.
Varför jag tror att man sprider denna skräck är för att göra alla medvetna om att det inte räcker att börja leta boende två dagar innan man ska börja plugga i Lund! Med andra ord, kan alla vara lugna.

I vilket fall som helst så tänkte jag rada upp lite tips på hur man letar boende, vad man kan göra och dylikt. Jag själv har fått leta boende tre gånger!

1. LUNDS 13 nationer: Här bor man ofta i korridor med cirka 12 pers (man har eget rum med toalett och badrum) och man delar kök! Hur mysigt är det inte att få en egen liten familj när man flyttar till Lund? Sök även på google “Lunds nationer”.

2. AF Bostäder: Här finns också korridorsboenden, men också lägenheter. Oftast får man börja med ett korridorsrum dock, och sen kanske avancera till en lägenhet efter 1-2 år. Den som är ny i Lund har dessutom företräde till en del rum d.v.s. då man är “Novish”.
Man kan ställa sig i kö hos www.afbostader.se Där man sen dessutom som i vanlig bostadskö samlar poäng.

2. BLOCKET! Här har jag själv hittat mina lyor och det då genom att privatpersoner själva lagt upp annonser! Visst har jag också hört skräckhistorier om personer som blivit lurade, men så länge man är lite kritisk och går och kollar på lägenheten är det inga problem!
Man kan även lägga ut en charmig annons på sig själv om att man söker lägenhet!

3. MALMÖ och HELSINGBORG! Malmö ligger 10 minuter med tåg bort och tågen går ungefär varje 15:e minut. Helsingborg ligger cirka 30-40 minuter bort med tåg. Jag har själv bott i Helsingborg en termin och det fungerade finfint.

UB
Om man ändå kunde bo på Universitetsbiblioteket!

4. TREVLIGA KOLLEKTIV! Kanske låter lite främmande för vissa och till och med läskigt men oftast är det att man bor med andra studenter, oftast tre till fem stycken; med eget rum men gemensamt kök! Mycket trevligt och mycket vanligt! Många av mina vänner bor såhär. Finns även att finna på Blocket m.m.

5. KONTAKTER! Kanske inte så självklart för många, men någon av er kanske har tur genom att ha en bekants kompis-sysslings-klasskompis-pojkväns-bror som kanske råkar ha något!

6. I vilket fall som helst ska DU INTE TACKA NEJ TILL DIN UTBILDNING för att du inte har en lägenhet för det löser sig alltid, alla vet ju att rykten aldrig är sanna och därav heller inte att man inte kan hitta lägenhet i Lund! Var bara aktiva i letandet och sök hellre allt och tacka nej sen!

LYCKA TILL och VÄLKOMNA TILL LUND!!

Hoppas ni har en trevlig sommar 🙂

juli 13, 2015

Bostad Studentliv